Personeelsbeleid is een onderdeel van het organisatiebeleid, namelijk het deel dat direct betrekking heeft op het personeel. Personeelsbeleid is het geheel van maatregelen gericht op arbeid dat helpt de organisatiedoelstellingen te verwezenlijken.
Een uitzondering hierop is “het personeel”. Dit woord kent geen meervoud en is daarom altijd enkelvoudig.
In de Nederlandse taal gebruiken wij het personeel.
Je bent aanspreekpunt voor het personeel met betrekking tot personeelszaken. Soms sta je in voor het personeelsbeheer (afwezigheden, verloven, aanwerving, pensioen) en zorg je mee voor de organisatie van opleidingsprogramma's en personeelsevents.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Hoofd beroepsgroep personeelschef
Managers bepalen de doelstellingen, de strategie en het beleid van de organisatie of de afdeling. Daaropvolgend zorgen Managers ervoor dat de juiste activiteiten worden uitgevoerd en zorgen ze ervoor dat de benodigde middelen hiervoor beschikbaar zijn.
Met een goed personeelsbeleid krijg je meer grip op je zaak. Je zorgt ervoor dat werknemers beter tot hun recht komen en kunnen bijdragen aan de kerndoelen van je onderneming. Een goed beleid heeft veel voordelen. Je bedrijf kan sneller groeien.
personnel zelfst.
Het bedrijf zoekt naar personeel. The company is looking for personnel.
De P taken zijn vaak een samenspel tussen team, NWM, directie en HRM. Om een goede verdeling te maken is het van belang dat we een gezamenlijk beeld hebben over zelforganisatie, de verschillende rollen binnen de teams en de rol van directie, NWM, HRM en medewerkers.
Personeelszaken/P&O is over het algemeen uitvoerend, HRM/HR is vaak strategisch van aard. In de basis zijn het allemaal afdelingen die de organisatie ondersteunen in alle onderdelen die te maken hebben met de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
HR is de afkorting van Human Resources, ook wel personeelszaken of P&O (Personeel & Organisatie) genoemd. HR omvat dus alles wat te maken heeft met personeel. Denk aan het werven, selecteren, inwerken, belonen, beoordelen en opleiden van personeel.
Goede HR-managers bepalen wat de behoefte is van de organisatie op dat gebied en moeten niet bang zijn om hun mening te uiten. Bij het inzetten van veranderingen zullen ze tegenstand ontmoeten. Ze hebben dan ook draagvlak op verschillende niveaus nodig en moeten een goede balans vinden tussen strategie en empathie.
Om als HR Assistent aan de slag te kunnen heb je minimaal een MBO opleiding nodig. Op MBO niveau kun je denken aan Schoevers of Personeel & Arbeid dan wel Personeel & Organisatie. Je kunt voor de functie van HR Assistent ook een Bachelor volgen richting HRM of Personeel & Arbeid.
De kosten van personeel kun je eenvoudig berekenen. Per werknemer betaal je bovenop het afgesproken brutosalaris nog zo'n 20 tot 35 procent van dat salaris aan extra kosten. Hoe hoog de kosten van personeel precies uitvallen, hangt af van je cao en de individuele afspraken die je met werknemers maakt.
De gemiddelde kostprijs van een effectief gepresteerd werkuur bedraagt evenwel 31,31 euro. Niet alle betaalde uren worden immers ook gepresteerd. De kosten van het absenteïsme (door ziekte, opleiding enzovoort) doen de uurloonkosten met 19 procent stijgen.