Tikkie werd eind 2015 bedacht door Freek de Steenwinkel en vijf collega's. Het team zocht naar een manier waarop mensen elkaar eenvoudig kleine bedragen konden terugbetalen, zonder contant geld op zak te hoeven hebben, en zonder lange IBAN-nummers uit te hoeven wisselen.
,,Betaalde iemand terug dan zou het kassageluidje 'Ka-ching' klinken!” lacht Freek de Steenwinkel, directeur Tikkie. Uiteindelijk won Tikkie, de naam resoneerde het best bij de Amsterdamse studenten die ABN Amro als proefkonijnen gebruikte. ,,Tikkie klinkt vriendelijk, het moet behalve handig fun zijn.”
Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen. Goed om rekening te houden dat u per dag per IBAN maximaal € 15.000 kan ontvangen.
Je voert in Tikkie je rekeningnummer in, kiest het bedrag dat je terug wilt vragen en je stuurt de ontvangers een betaallinkje. Als ze daarop drukken, komen ze bij een iDeal-scherm. Dan kunnen ze het bedrag betalen, ongeacht bij welke bank de ontvanger zit, je betaalt niets extra.
Kan een Tikkie dubbel betaald worden? Een Tikkie Check betaling kan maar één keer betaald worden.
De oplichter vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of je betrouwbaar bent. Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
2016. Tikkie is een initiatief van ABN AMRO. Gemaakt in een klein team, in het voorjaar van 2016. De eerste week had Tikkie al 25.000 fans.
Tikkie-fraude
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Tikkie is enorm ingeburgerd om snel geld over te maken naar een bekende. Er kleeft echter ook een risico aan. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de populaire betaal-app van de ABN-AMRO Bank nabouwen. Daarmee hengelen ze gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
Jongeren moeten voorzichtig zijn met dit soort betaalverzoeken op Instagram, waarschuwt ABN Amro, de bank achter de betaalapp. Met Tikkie kunnen gebruikers geld overmaken via een betaallink. Die link kan naar een 06-nummer worden gestuurd, maar ook worden gedeeld via social media.
Overal en altijd betalen
Met de Tikkie Zakelijk app stuur je overal waar je bent een betaalverzoek, ook via QR-code. Zo kunnen klanten direct betalen.
Om te voorkomen dat ze twee concurrerende betaaldiensten in dezelfde markt moeten onderhouden, kiezen de banken ervoor om de stekker uit Payconiq te trekken ten faveure van zijn 'grotere broer'. Daarmee komt er na vier jaar een einde aan Payconiq in Nederland.
Vooral jongeren zeggen na het afrekenen vaak tegen elkaar: 'Ik stuur je een tikkie'. In andere woorden: 'Ik stuur je een betaalverzoek'. De mensen die moeten betalen hebben de app zelf niet nodig. Zij tikken op de link en betalen met iDEAL via hun eigen bank.
Cybertip: de één-cent-truc. Al vaker waarschuwden we voor oplichters die via een valse betaallink de rekening van hun slachtoffers plunderen. De criminelen bouwen websites van betaaldiensten, bijvoorbeeld Tikkie, na en vragen je zogenaamd één cent over te maken. Als je hierop ingaat, onderscheppen ze je bankgegevens.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Tikkie. Een andere vorm van fraude die opduikt, is het aftroggelen van inloggegevens voor bankrekeningen via een Tikkie (een betaalverzoek). Dat gaat zo: een potentiële koper meldt zich bij jou, de verkoper. De koper vraagt naar je telefoonnummer om je een WhatsAppbericht te kunnen sturen.
Kan ik een Tikkie betalen met een buitenlandse bankrekening? Iedereen met een Nederlandse bankrekening kan een Tikkie betalen. Betalen vanaf een bankrekening uit een ander land is niet mogelijk. Je betaalt via je eigen bank en iDEAL.
Wat is Tikkie? Met Tikkie kun je veilig en snel je vrienden een betaalverzoekje via WhatsApp sturen. Via een linkje kunnen je vrienden terugbetalen via iDEAL.
Online betaalmethodes België
Bancontact is de Belgische variant van iDeal en werkt op dezelfde wijze. Tijdens het online shoppen kiest de klant bij betalen voor Bancontact en zijn eigen bank.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Lijdt u schade door een fout van een bank? Dan kunt u de bank voor deze schade aansprakelijk stellen. Dat doet u in een civiele procedure. Vaak hebben banken ook een eigen interne klachtenprocedure.