EAK is een verplichte enquête die zal afgenomen worden door een enquêteur van Statbel, het Belgische statistiekbureau. De enquêteur zal u vragen stellen over werken, het zoeken van werk, studeren en diploma's. Als u niet werkt of studeert is het interview ook noodzakelijk, maar veel korter.
Maak vragen alleen verplicht als dat absoluut noodzakelijk is. Het is bijvoorbeeld een goed idee om een vraag verplicht te maken om gewogen antwoorden te creëren of uw gegevens te beperken. Dit is gedeeltelijk afhankelijk van de mate waarin de invuller van de enquête is betrokken bij het onderwerp.
Statbel, het Belgische statistiekbureau, verzamelt, produceert en verspreidt betrouwbare en pertinente cijfers over de Belgische economie, de samenleving en het territorium.
organisatie die de gegevens van de primaire inkomens verzamelt/bestudeert op basis van fiscale informatie en belastingen in een bepaalde periode.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek is in Nederland de instantie waar de verzameling, bewerking en publicatie van de statistieken ten behoeve van overheid, wetenschap en bedrijfsleven zijn gecentraliseerd.
Als u de gegevens niet, niet op tijd of niet volledig verstrekt, dan kan het CBS u een bestuurlijke boete en/of een last onder dwangsom opleggen.
Het doel van de enquête is echter om zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen om meningen en ervaringen te verzamelen (vaak met Likertschalen). Bij een interview wil je juist zoveel mogelijk vragen over een specifiek onderwerp stellen aan een kleiner aantal experts.
De kans dat iemand uw enquête afmaakt, is rechtstreeks en lineair gerelateerd aan het aantal vragen. Een enquête met 10 vragen heeft bijvoorbeeld een gemiddeld voltooiingspercentage van 89%. Enquêtes met 20 vragen scoren iets lager met 87%, gevolgd door enquêtes van 30 vragen met 85%.
Op het laagste niveau is de term enquête synoniem aan de term vragenlijst. Op het middelste niveau heeft de term enquête de betekenis van vragenlijst plus alles wat er bij komt kijken voor het afnemen ervan.
Voorbeeld. Bedankt voor je medewerking aan deze enquête. Met jouw hulp kunnen we [onderzoek doel]. Graag houden wij u op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek.
Kan een enquête ook kwalitatief zijn? Ja, dat kan. Op open enquêtevragen (meestal met een tekstvak) kunnen uw respondenten in eigen woorden antwoord geven, in tegenstelling tot een lijst met vooraf opgestelde antwoorden waaruit ze moeten kiezen.
Met enquêtes krijgt u een beter beeld van de heersende meningen en ervaringen, en kunt u zien of de mening van één persoon representatief is voor de hele groep. Een goed uitgevoerde enquête levert harde cijfers op over de mening en het gedragspatroon van mensen.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.
Maar: het provinciale werkgelegenheidsonderzoek is géén verplicht nummer! Wettelijke basis. Als u wettelijk verplicht bent om de enquête in te vullen, staat dit altijd uitdrukkelijk in de informatie die bij de enquête hoort.
De enquête gewasbeschermingsmiddelen is een statistische verplichting vanuit Eurostat, het statistiekbureau van Europa. Europa én Nederland hebben doelen gesteld om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen duurzamer te maken.
Veiligheid staat voorop! Een CBS-medewerker komt alleen bij u aan de deur als hij of zij geen klachten heeft als hoesten, verkoudheid, koorts of benauwdheid. Als onze medewerkers geen klachten hebben, kunnen ze vrijwillig twee keer per week een corona zelftest doen. Dit is een extra voorzorgsmaatregel.
Praktisch. Naast hun flexibiliteit en lage kost, hebben enquêtes als voordeel dat ze heel handig en snel data kunnen verzamelen. Je kan er alle kanten mee uit! Kies wie je wil targeten en welke soort vragen (open vragen of multiple choice) je wil stellen.
Beschrijf per deelvraag de meest relevante en belangrijke uitspraken of gedragingen. Bij kwantitatieve resultaten (uit enquêtes en/of experimenten) heb je cijfermatige gegevens verzameld. Bespreek de uitkomsten, gemiddelden en metingen die bij elke deelvraag relevant zijn om deze te beantwoorden.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur.
Hoeveel interviews zijn er nodig om een goed beeld te krijgen? Bij kwalitatief marktonderzoek zijn steekproeven van 12, 15 of 20 respondenten gebruikelijk. Grotere steekproeven zijn een uitzondering. Die kleine steekproeven wekken meestal verbazing.
Algemene antwoorden bekijken: kwantitatief onderzoek heeft vaak meer respondenten dan kwalitatief onderzoek, omdat het makkelijker is om één meerkeuze-enquête te houden dan een aantal interviews of focusgroepen te organiseren.
Gemiddeld genomen kunnen mensen 4 à 5 vragen per minuut beantwoorden (onder de voorwaarde dat ze niet te veel moeten nadenken). Matrixvragen zijn veel sneller te beantwoorden, gemiddeld genomen ongeveer 8 à 10. In dezelfde tijd zijn dus meer vagen te stellen.