Start de auto en laat hem stationair lopen, zet je kachel aan in de hoogste stand. De motor zal nu langzaam warm worden en de thermostaat zal gaan openen. Als het goed is, zal de lucht samen met de koelvloeistof nu door het koelsysteem worden gepompt en zal de lucht kunnen ontsnappen via de dop of het ventiel.
Sluit de slang van de pomp aan op de onderhavige ontluchtingsnippel van de remcilinder (remklauw). De door de pomp aangezogen vloeistof wordt in een speciaal reservoir opgevangen en de lucht wordt eruit geschift. Ontluchten door de druk in het expansiereservoir op te voeren.
Is het remvloeistofniveau laag? Vul het dan eerst bij voordat u het systeem ontlucht. Nu moet iedere remcilinder ontlucht worden. Sluit het slangetje aan op de ontluchtnippel van een van de remcilinders.
Re: Manieren om remmen te ontluchten
Dan de slang in een flesje/potje met remvloeistof hangen. Nippel open draaien, en dan naar de bestuurdersstoel gaan en pompen. Neem je een heldere slang, dan kan je ook precies zien of er alleen maar remvloeistof uitkomt, of een mix van lucht en vloeistof.
Verontreinigingen van het koelsysteem en ingesloten lucht reduceren het koelvermogen en kunnen leiden tot ernstige schade. Het spoelen van het koelsysteem en de zorgvuldige ontluchting ervan is bij reparaties daarom onmisbaar.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter. Met het verversen is de monteur gemiddeld een half uur bezig (€ 40).
De gemiddelde waargenomen prijs voor de interventie VERVANGEN EN ONTLUCHTEN REMVLOEISTOF bedraagt € 30. Dit is een vast tarief, dus de prijzen zijn voor alle voertuigen hetzelfde. Ter indicatie: de geschatte tijd die nodig is om een spoeling uit te voeren, is ongeveer 1 uur.
Je zet een sleuteltje op de ontluchtingsnippel, en schuift het slangetje dat je aan de andere kant aan de injectiespuit hebt geschoven, over de ontluchtingsnippel heen. Dan draai je de ontluchtingsnippel voorzichtig een stukje los (niet meer dan een kwart slag).
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Wanneer het koppelingspedaal bedient wordt als er een ontluchtingsapparaat aangesloten is, is het risico reëel dat het hydraulisch druklager overdrukt wordt, waardoor de werking niet meer gegarandeerd wordt en het lager vervangen moet worden.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Als er lucht in je leidingen zit dan krijg je geen pedaaldruk. Kan ook gewoon zijn dat de remklauwen te heet worden. Dan gaat je vloeistof koken en dan krijg je er ook lucht in.
Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af.
Met behulp van de ontluchtingsnippel bij de remklauw ben je in staat om lucht uit de remleidingen te verwijderen, bijvoorbeeld als de remleidingen los zijn geweest van de remklauwen. Lucht in het remsysteem zorgt voor een sponzig remgevoel. In tegenstelling tot olie kan lucht immers wél samengedrukt worden.
Om de remvloeistof te vervangen, heeft u geen specifiek gereedschap nodig. Houd wel een container bij de hand waarin u de oude vloeistof kunt opvangen. Verder heeft u een sleutel en een krik nodig. Om de remvloeistof te vervangen, reinigt u eerst de omgeving van de vulopening van het reservoir voordat u het opent.
Nog altijd komt het geregeld voor dat men de brandstoftank leegvaart. Zeker met diesel is het dan niet zomaar een kwestie van ” even tanken en weer varen “. Na het leegvaren van uw dieseltank zal het brandstofsysteem eerst moeten worden ontlucht.
Remmen ontluchten
Er zijn twee manieren om de oude remvloeistof te verwijderen en tegelijkertijd het remsysteem te ontluchten, namelijk door de vloeistof met de remhendel/het rempedaal eruit te pompen naar een opvangbak of door de vloeistof op te zuigen met een vacuümpomp (zie afb. 1c).
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt.
Hoe vaak je je remmen moet ontluchten? Het is sowieso aan te raden om minimaal 1 tot 2 x per jaar de remmen van je mountainbike preventief te ontluchten. Na verloop van tijd is de remolie namelijk niet meer helder doordat er wat stof in komt.
Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Zoals gezegd is het koelsysteem van een auto een gesloten systeem. Dit betekent dat er normaal gesproken nauwelijks koelvloeistof uit het systeem zal verdwijnen. Wat betekent dat bijvullen van koelvloeistof zelden noodzakelijk is.