Snel moet je gaan wennen aan steeds weer andere werktijden. De ene dag 's morgens om 3 uur op.De volgende dag vertrek je 's middags en kom je 's nachts terug.Daarna weer eens 's avonds laat weg en kom je pas de volgende morgen terug.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Het vergt veel van je sociale leven om als piloot te werkzaam te zijn. Je werktijden zijn flexibel, je bent veel weg van huis en hebt wekelijks te maken met andere tijdzones wat resulteert in jetlags. Voor je gezin en familie is dit ook zwaar. Je kunt immers lastiger afspraken maken.
Dagplanning piloot
De crew heeft nu zo'n klein uurtje om het vliegtuig helemaal op te ruimen, te tanken, voor te bereiden voor de terugvlucht en opnieuw te laten inschepen. Dit gaat zo in een ritme van drie of vijf dagen. Daarna zijn we 24 of 48 uur thuis, maar dat loopt niet samen met de weekends van de kalenderweek.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Artikel 7.
2 Onder verantwoordelijkheid van de gezagvoerder wordt een aflossingsschema opgesteld. Het aantal uren genoten rust voor ieder lid van het cabinepersoneel aan boord is ten minste gelijk aan 50% van de verlenging van de vliegdienstperiode, met een minimum van 1 uur.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Piloot worden
Net als veel andere beroepsgroepen hebben de piloten het moeilijk. De banenkansen voor een lijnpiloot zijn niet onmogelijk en de ergste crisis lijkt ook hier voorbij, maar de situatie is beslist niet meer zo rooskleurig als in het verleden.
De piloot noemt het vooral vervelend en irritant, maar absoluut niet gevaarlijk. Volgens de piloot raak je alleen gewond als de turbulentie echt echt heel erg is. Ook breken er pas delen van het vliegtuig af als de turbulentie supersupersuper erg is.
Zeker is wel dat met name de zonsondergang en natuurlijk de zonsopgang zeer fraai zijn. Want je zit bijna altijd boven de wolken. Daarnaast kun je talloze weerfenomenen zien. Waaronder een onweersbui, maar ook bijvoorbeeld het magische Noorderlicht.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
De totale opleidingskosten bedragen € 122.000,-. KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de totale opleidingskosten voor jou als student € 101.500,- bedragen.
Minimaal achttien jaar bij begin opleiding; Zeer goede beheersing van de Nederlandse taal; Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een EU-lidstaat.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
De luchtvaart is een veelbelovende carrière die veel mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Piloten verdienen een goed salaris, met mogelijkheden om hun loopbaan verder te ontwikkelen in de cockpit, of te verbreden naar luchtvaartmanagement.
Een piloot, of beter: gezagvoerder, bestuurt samen met de co-piloot vanuit de cockpit een verkeersvliegtuig op binnen- en/of buitenlandse vluchten. Aan boord vervoer je passagiers en/of vracht. Het is een veeleisend beroep en niet iedereen is er voor in de wieg gelegd.
Elk verkeersvliegtuig wordt bestuurd door minimaal twee piloten: de "gezagvoerder" (Engels: captain) en de "co-piloot" ofwel de "eerste officier" (Engels: first officer). Op lange afstanden (Engels: long haul) gaat vaak ook een derde en/of vierde vlieger mee.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Als vooropleidingseis geldt minimaal een havo-diploma met Engels en wis- en natuurkunde. Ook met een mbo-diploma, mits in een technische richting, is het mogelijk toegelaten te worden.
Al het cabinepersoneel slaapt gewoon boven je! In een soort verborgen (en zeer krappe) ruimte. Al komen die piloten er toch een heel stuk beter vanaf dan de stewardessen. Waar stewardessen bij elkaar slapen in één grote ruimte met smalle bedjes hebben piloten hun eigen ruimte waar ze in alle rust kunnen bijkomen.