De keerkoppeling is een transmissie die (vaak) rechtstreeks aan de motor zit. Het doel van de keerkoppeling is het veranderen van de draairichting van de schroef.
Kort door de bocht zorgt de keerkoppeling ervoor dat uw boot voor- en achteruit kan varen en dat u de schroef stil kan zetten. Een lopende motor zorgt voor een draairichting die slechts één kant op gaat. Dat is prima wanneer je alleen vooruit wilt varen, maar een achteruit is bij het manoeuvre- ren wel zo gemakkelijk.
De keerkoppeling is uitgerust met een schijf- type omgekeerde koppeling die gemon- teerd is op de ondersteuningsschacht en uitgerust is met hydraulische druk van een oliepomp. Werking van de oliepomp is afhankelijk van de motorsnelheid. De keerkoppeling wordt gesmeerd door spat- en druksmering.
De ATF II olie word veel gebruikt in keerkoppelingen. ATF II D olie heeft een zeer hoge viscositeits index en bied weerstand tegen schuimvorming en corrosie. ATF II olie heeft een laag stolpunt zodat ook bij koude soepel schakelen gegarandeerd is.
Een component van die kracht ligt dus in de richting waarin de boot vaart en zal die dus voortstuwen in die richting. Hoe sneller de boot gaat hoe meer weerstand die zal ondervinden van het water en als die weerstandskracht even groot wordt als de aandrijvende kracht blijft de boot met die snelheid varen.
Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Remvloeistof is een hydraulische vloeistof die wordt gebruikt in hydraulische rem - en koppeling systemen. De werking van de remvloeistof berust op het feit dat vloeistoffen niet of nauwelijks samendrukbaar zijn.
Het type olie dat aanbevolen wordt is "HYDRAULISCHE TRANSMISSIE OLIE TYPE A". De olie moet elke 100 bedrijfsuren of één maal per seizoen worden ververst. De aftappluggen zitten zowel aan de onderzijde van het keerkoppelinghuis als aan de onderzijde van het reductiehuis. De aftappluggen zijn conische pluggen.
De MPM Marine Oil Reversing Clutch is een minerale olie welke uitermate geschikt is voor het gebruik in keerkoppeling en stuursystemen in de pleziervaart waarvoor constructeurs een type ATF Dexron IID-olie voorschrijven. Voldoet aan de eisen van: Allison C3/C4. Caterpillar TO-2.
Gashendel boot met trim: een trimknop op de gashendel voorkomt dat de hendel beweegt door trillingen van de motor. De werking van een gashendel met trim is iets anders dan een hendel zonder trim: wanneer je de boot in z'n vooruit, achteruit of in de neutraalstand wilt zetten, drukt je de knop in tijdens het schakelen.
Waarom heeft een schip geen versnellingsbak en een auto wel? Antwoord: Een versnellingsbak komt inderdaad aan boord van schepen nauwelijks voor. Wel wordt vaak een tandwiel reductiekast tussen de motor en de schroef toegepast. Het voordeel daarvan is dat de motor dan op een hoger toerental kan werken dan de schroef.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Olie verversen kunt u het beste doen voordat de boot in de winterstalling gaat. Nieuwe olie vormt een goede conserverende laag aan de binnenkant van het motorblok. Ververs elk jaar de motorolie.
Volvo Penta Olie keerkoppeling en drives 75W90 € 34,50 - KOK watersport.
Starbrite Heavy-Duty Motorolie - 15W40.
Bij auto's komt het bijna niet voor, maar motorfietsen zijn vrijwel altijd voorzien van een natte koppeling. Een natte koppeling is gedompeld in smeerolie door het dompelen blijft de koppeling schoon en koel. Als gevolg van de koeling en schone koppeling gaat deze langer mee, waardoor de prestaties verbeteren.
Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. zowel in de rem als koppeling kan je dezelfde remolie doen. deze een nog hogere temp aan kan.
Verschil tussen 4-takt en 2-takt motorolie
In een 4-takt motor wordt dus elke vier slagen van de zuiger vermogen opgewekt en logischerwijs wordt in een 2-takt elke twee slagen van de zuiger vermogen opgewekt (zie afbeelding 1 en 2).
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Op zich is het niet heel moeilijk om je Vaarbewijs te halen, maar je moet het ook zeker niet onderschatten. Ongeveer 65% slaagt voor het Vaarbewijs examen, je moet dus echt wel even serieus aan de slag. Qua moeilijkheidsgraad is het halen van je Vaarbewijs te vergelijken met de theorie voor je rijbewijs.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.