Samenvattend: een beredeneerd aanbod is breed aanbod dat zich naast geletterd- en gecijferdheid ook richt op de andere ontwikkelingsgebieden van de kleuter. Dit aanbod is gebaseerd op de ontwikkeling van jouw kleuters die je volgt door middel van observaties en de leerinhouden lopen op in niveau.
Een thematisch onderwijsaanbod (al dan niet gebruik makend van een kleuterprogramma) van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen.
In tegenstelling tot activiteiten gestuurd aanbod staan bij beredeneerd aanbod de doelen in plaats van de activiteiten centraal. Alle activiteiten staan in dienst van het behalen van de gestelde doelen. Wanneer je de doelen dus hebt vastgesteld kies je activiteiten die daarbij passen en start je het thema op.
In een beredeneerd aanbod voor de groepen 1 en 2 wordt schoolspecifiek weergegeven hoe je het speel-leeraanbod samenstelt, hoe je de ontwikkeling van kinderen volgt en hoe je kinderen begeleidt die extra aandacht of uitdaging nodig hebben.
Dat betekent dat jij recht op jouw doel afstevent. Je maakt geen omwegen maar je gaat gericht op jouw doel af. Je bent efficiënt en je laat je niet afleiden, waardoor je geen tijd, energie of aandacht verspilt.
Doelgericht spelen is een brede term voor het effectiever maken van speeltijd voor kinderen . Als je de juiste soorten spel organiseert, kun je een kind helpen zich te ontwikkelen. Dit spel kan variëren van fysieke activiteiten tot mentale activiteiten. Hoe dan ook, het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat de activiteiten een doel hebben.
Doelgericht gedrag is het vermogen om gestelde doelen ook daadwerkelijk te behalen. Mensen die doelgericht gedrag vertonen zijn zich heel bewust van hun eigen aandeel in het behalen van doelen. Ze trainen de gewenste vaardigheden, investeren tijd in het opdoen van kennis en kijken kritisch of ze op de goede weg zijn.
Als jonge kinderen niet vanzelfsprekend tot het te verwachten spel komen, is het nodig om hen tijdelijk spelbegeleiding te bieden, met als doel hun weer de regie te geven over hun spel. Een vaak gebruikte interventie – bekend als het principe van de 3 V's - is verkennen, verbinden en verrijken.
Rekenen in groep 2
Hoeft een kind aan het eind van groep 1 nog maar tot 5 te kunnen tellen, aan het eind van groep 2 is tellen tot 10 (en liefst 20) én weer terug het doel.
Kinderen onder de 2 jaar hebben eigenlijk nog geen tijdsbesef. Door structuur en regelmaat houden ze grip op het verloop van de dag. Een peuter leert dat het na het slapen tijd is voor lunch en daarna mag spelen.
Vanaf zo'n 3 maanden vindt een baby het leuk om naar bewegende voorwerpen te kijken. Een babygym en een mobile komen dan goed van pas. Plaats het boven de buik van je baby, dan kan hij er goed naar kijken.
Kiekeboe spelen is leerzaam
En heeft je kind rond de zes maanden objectiepermanentie ontwikkelt, dan leert het je kind dat dingen die hij niet ziet, niet écht verdwenen zijn. Zo helpt het spelletje je kind om te gaan met verlatingsangst.
Wat boeit jouw baby het meest, herkent hij al dingen het huis? Tip: Jouw baby kan zich gaan vervelen als hij steeds hetzelfde ziet, hoort, voelt, ruikt of proeft. Varieer daarom de omgeving van jouw baby en verplaats bijvoorbeeld de box, het wipstoeltje, speelkleed op de grond en/of varieer met speeltjes.
Een beredeneerd aanbod is dus een onderwijsaanbod op basis van vooraf vastgestelde leer-en ontwikkelingsdoelen.
Hoogbegaafde baby's zijn vaak erg alert
De snelweg van verbindingen stelt ze al vroeg in staat om razendsnel verbanden te leggen en grote denksprongen te maken. Doordat deze baby's alerter zijn op de buitenwereld, kunnen deze kinderen zeer intens reageren op alles wat zij zien.
Baby's worden geboren met 300 botten
Baby's worden geboren met bijna 50% meer botten dan volwassenen. De reden? Een aantal van deze botten fuseren in de eerste paar jaar, waardoor het totale aantal botten daalt tot 206.
In de leerlijn taal staat benoemd dat je kind aan het eind van groep 2 16 letters kan herkennen en benoemen en 12 letters kan schrijven. In groep 3 ligt de nadruk op lezen en schrijven. Je kind leert dan alles wat nodig is om de taalvaardigheid verder te ontwikkelen.
Mijlpalen van je kind van 5 jaar kan:
tellen tot 20 en terug. de cijfers 1 t/m 10 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op en hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen (meer, minder, verschil, alles) en schatten.
De meeste kinderen leren hun naam schrijven rond hun vijfde, maar sommige kunnen het al met vier.
Een aanpak van verkennen, verbinden en verrijken kan stimulerend werken voor de spelontwikkeling. Spel is belangrijk in de (sociaal-emotionele) ontwikkeling van een kind. Het spelen van kleuters ontwikkelt zich van naast elkaar spelen naar met elkaar spelen.
Terwijl kinderdagverblijven doorgaans strenger zijn en als scholen werken – met gestructureerde lesroosters en routines – zijn gastouders vaak flexibeler en richten ze hun dienstverlening in op de behoeften van elk kind .
Angstproblemen behoren tot de meest voorkomende psychische stoornissen bij kinderen. Een belangrijk eerste signaal is 'gedragsinhibitie', de neiging van een kind om ongewoon verlegen en schichtig te reageren en zich terug te trekken.
Mensen met zwakke executieve functies hebben moeite om ergens mee te stoppen of te beginnen.Ook impulsiviteit en woedeaanvallen komen vaak voor. Het is lastig voor deze mensen om handelingen in de juiste volgorde uit te voeren.
Betekenis: doelgerichtheid houdt in dat je een duidelijk doel hebt waar je naartoe wilt werken. Voorbeeld: je bent doelgericht als je competitief en bereid bent om offers te brengen om je ambities te bereiken. Valkuil: als je te doelgericht bent, word je mogelijk egoïstisch en ongeduldig.