De overledene wordt vervoerd door de uitvaartondernemer met een lijkwagen (rouwauto).
De auto heeft aan de voorkant aan weerszijden een vlaggetje. Aan de hand van de vlaggetjes kun je te weten komen of er wel of geen overledene aan boord is.
Het is een ceremonieel gebruik en moet worden gezien als een eerbetoon aan de overledene. Het voorlopen symboliseert de overgang van stilte naar beweging. Meestal loopt de uitvaartverzorger een meter of vijftig om dan vervolgens aan de kant de rouwauto te laten passeren.
Als u een nieuwe begrafenisauto koopt dan kost dat al snel tussen de 30.000 en 60.000 euro. Koopt u een tweede hands rouwauto dan is de gemiddelde prijs ongeveer 25.000 euro.
Een volgauto brengt nabestaanden zowel naar het crematorium of begraafplaats als terug naar het afgesproken adres. In een volgauto mogen maximaal 6 personen vervoerd worden. Heeft u wensen over de kleur van de rouw- en volgauto's dan kunt u deze kenbaar maken.
Snelheid ligt lager
U zult zien dat de lijkwagen langzaam accelereert en beneden de maximumsnelheid blijft: Binnen de bebouwde kom, waar u normaal 50 km/h rijdt, rijdt u in een rouwstoet meestal rond de 40 km/h. Op provinciale wegen waar u normaal 80 km/h rijdt, rijdt u in een rouwstoet zo'n 60 – 70 km/h.
Er bestaan geen wettelijke voorschriften voor het vervoer van een overledene naar een begraafplaats of een crematorium. Dat betekent dat een nabestaanden zoals u de overledene zelf mag vervoeren met eigen vervoer of een gehuurd of geleend busje.
Hoe hard mag een rouwstoet? Een rouwstoet heeft zich te houden aan dezelfde snelheidslimieten als het overige verkeer. Vaak rijdt een rouwstoet wel een stuk langzamer om zo te zorgen dat de stoet beter bij elkaar blijft en de volgauto's makkelijker kunnen aansluiten bij de rouwauto.
Wanneer de overledene wordt opgebaard voor condoleancebezoek moet je rekening houden met ongeveer € 500. De kosten voor volgauto's bedragen € 300 – € 350 per volgauto.
De overbrenging van de overleden dierbare (ook wel 'rouwvervoer' of 'uitvaartvervoer') naar het uitvaartcentrum of naar de locatie van de afscheidsdienst is vaak een ingrijpend en waardevol moment. Gebeurt het respectvol en op een manier die past bij de overledene en de familie, dan geeft dat de nabestaanden veel rust.
Het vervoer op de dag van de uitvaart wordt ook wel staatsievervoer genoemd. Op de dag van de uitvaart wordt de overledene vervoerd van het rouwcentrum, het woonhuis of verpleeghuis naar de kerk, begraafplaats, uitvaartcentrum of het crematorium. Voor het rouwvervoer zijn diverse mogelijkheden waaruit men kan kiezen.
Bij transport per vliegtuig moet het lichaam in een lucht- en waterdichte zinken kist worden gelegd. Soms wordt deze door een bevoegde instantie verzegeld. Deze kist wordt vervolgens in een gewone uitvaartkist geplaatst. Die kist wordt dan soms nog verpakt om beschadiging te voorkomen.
Indien er geen geld is om de uitvaart te betalen, dan zal de gemeente (de Sociale Dienst) de uitvaart regelen. Deze kan de kosten echter wel verhalen op de echtgenoot/echtgenote en/of de kinderen.
Wat is de goedkoopste begrafenis? We spreken over de goedkoopste begrafenis wanneer je kiest voor de meest normale en eenvoudige dekking. De gemiddelde uitvaart kost ongeveer € 6.500,-. Wanneer je je wensen zodanig inperkt kun je beschikken over een budget begrafenis voor rond de € 5.000,-.
Als je niet verzekerd bent of geen uitvaartverzekering hebt kost een crematie op zijn minst 1300 euro. Maar dan moet je echt alles zelf regelen. Alleen een crematie kost al 1250 euro, indien je er een uitvaartverzorger bij nodig hebt ben je al snel 3500 euro verder.
Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer voor laten gaan dat hun op dezelfde weg tegemoetkomt of dat zich op dezelfde weg naast, links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Een militaire colonne heeft geen bijzondere voorrangsrechten. Wel is het zo dat weggebruikers een militaire kolonie niet mogen doorsnijden, dit geldt alleen op gelijkwaardige kruispunten.
De belangrijkste regel op een gelijkwaardige kruising gelijkwaardig kruispunt is dat alle bestuurders die van rechts komen voorrang hebben.
In principe mag je alle makkelijk verteerbare voorwerpen meegeven in de kist. Ook tekeningen van kinderen, brieven, bloemen en foto's (zonder fotolijstje uiteraard!) mogen mee. Daarnaast vinden veel kinderen het fijn om een lievelingsknuffel mee te geven aan een overleden persoon.
Als volwassene contact hebben met een overleden dierbare is mogelijk. Alleen is de mate waarin dit lukt afhankelijk van jouw persoonlijke proces en status. Soms wil je ze zo graag spreken, alleen heb je toch nog hulp nodig van bijvoorbeeld een medium of helderziende om dit te kunnen doen.
Er is nog een andere reden waarom de asresten pas na een maand vrijgegeven worden. Het geeft justitie de kans de as te onderzoeken op zaken die kunnen wijzen op een niet-natuurlijke doodsoorzaak. Denk bijvoorbeeld aan gifsporen. Gelukkig is daar in veruit de meeste gevallen geen reden toe.
Voorrangsvoertuigen (blauw zwaailicht, sirene) hebben altijd voorrang. Bestuurders van rechts moet je voorrang verlenen, tenzij dit door voorrangsborden anders is geregeld. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor t.o.v. afslaand verkeer. Bij 'bijzondere manoeuvres' gaat al het andere verkeer voor, dus ook voetgangers.
Als iemand in een vliegtuig ziek wordt, moet het cabinepersoneel dringende medische zorg verlenen aan die passagier. ... Als de passagier dan sterft, worden lichamen vaak verplaatst naar een lege rij of business class, weg van anderen aan boord, en worden ze afgedekt door een kleed.
Het kost gemiddeld € 6.000 tot € 8.000 om een overledene van het buitenland naar Nederland te vervoeren. De kosten zijn zo hoog omdat er veel zaken geregeld moeten worden, waaronder: het verzorgen van de overledene; de transportkist (een zinken kist die luchtdicht wordt afgesloten);