Autobiografisch luisteren noemen experts dat. Je luistert maar half, want je bent vooral bezig met hoe jij gaat reageren op dit verhaal. Met een anekdote of een voorbeeld uit je eigen leven waarschijnlijk. Wil je betere gesprekken voeren, dan moet je écht luisteren.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering. We laten zien hoe elk soort gesprek zich verhoudt tot de twee bovengenoemde aspecten.
Een tirade – een competitief gesprek via eenrichtingsverkeer. Hierin is er altijd 1 spreker die zijn emoties en overtuigingen uit aan 1 of meer personen.
Een persoonlijk gesprek biedt uitkomst als je een vraag hebt waar je alleen niet uitkomt of als je ergens in vastloopt. Het kan zijn dat je al een tijdje niet zo goed in je vel zit of dat je je wat eenzaam voelt.
Tijdens het POP-gesprek bespreken medewerker en leidinggevende de ontwikkelwensen en -mogelijkheden van de medewerker. Samen leg je concrete ontwikkeldoelen en prioriteiten vast. En maak je praktische afspraken. Het resultaat van dit gesprek is een persoonlijk ontwikkelingsplan.
Een dialoog is een gesprek tussen verschillende mensen, waarin een vrije gedachtewisseling plaatsvindt, wat tot nieuwe inzichten leidt bij de betrokkenen.
Informele communicatie noemt men de onderlinge contacten die men heeft zonder officiële structuur zoals die er bij een echte vergadering of gestructureerd werkoverleg wel is. Informeel overleg is spontaan, maakt uitwisseling van inzichten makkelijker en geeft mensen een vrijer podium om hun zegje te doen.
In het kort:
Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij samen wordt gezocht naar de best passende oplossing voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
Zoiets wordt ook wel een 'Bila' of 'bilateraal overleg genoemd'. (Een vaak 'jeukend' 1 op 1 gesprek synoniem.)
In gesprek, kun je op verschillende manieren verwoorden. Zo zijn synoniemen voor het woord gesprek onder andere; babbeltje, conversatie, dialoog, discussie en gedachtewisseling.
We refereren naar gesproken interacties als een conversatie of gesprek, waarvan dialoog één van de vele vormen is. Andere veelgebruikte vormen zijn debat, discussie en deliberatie. Laten we deze vormen even kort verduidelijken en voorbeelden geven.
Wat is een open gesprek
Het woord zegt het eigenlijk al een beetje, een gesprek waarin je alles mag zeggen en/of vragen (dat mag sowieso altijd bij mij). Het is vaak heel verhelderend om te praten of sparren met iemand die buiten de situatie staat.
Gesprek volgens de formele communicatie. De voorwaarden zijn: het doel is van tevoren vastgesteld; er is een gespreksleider die bepaalt wat er wordt besproken en op welke manier en het gespreksonderwerp is bij beide gesprekspartners bekend.
Begin je vragen met woorden als wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Als je de ander vraagt of iets goed ging, zegt hij ja of nee. Stel je een open vraag, dan krijg je veel interessantere antwoorden.
Een zakelijk gesprek heeft altijd een zakelijk doel. Je komt informatie halen of brengen, je wilt gedragsverandering, hebt goed, danwel slecht nieuws. Er is een bepaalde situatie die je met communicatie of oplost, of richting een oplossing kan brengen.
Wat is constructieve communicatie? Dat is communicatie dat ons verbindt, in plaats van ons verwijdert van elkaar! Constructieve communicatie is essentieel voor samenwerking, het behalen van gezamenlijke doelen en een gevoel van welzijn en veiligheid, in teams, relaties en gemeenschappen.
In een gelijkwaardig gesprek communiceren jullie allebei vanuit de volwassene rol: dit is dan ook de startpositie in de TA. Met persoonlijke begeleiding of regelmatige gespreksevaluatie is het mogelijk om jouw communicatietechnieken aan te passen.
Een interview is een vraaggesprek tussen verschillende personen. Dit kan de vorm aannemen van een één op één gesprek tussen interviewer en geïnterviewde.
In een POP-gesprek (persoonlijk ontwikkelingsplan gesprek) of een ontwikkelgesprek bespreek je samen met je leidinggevende aan welke persoonlijke doelen je de komende tijd wilt werken. Samen kijk je naar hoe deze doelen binnen het bedrijf passen en wat je van je leidinggevende nodig hebt om deze te realiseren.
HR staat dus voor personeelszaken.HRM (Human Resource Management) betekent het management, oftewel beheer, van je personeelszaken.HRM is vaak meer strategisch van aard. Een HR manager of externe HR business partner zal zich vooral bezighouden met het opstellen van een strategische personeelsplanning of HR beleid.
Iedere dag een bila kan zinnig zijn en eenmaal per maand kan ook zinnig zijn. Denk hier goed over na en zorg dat je afspraken die je daarover maakt tijdelijk houdt. Kort! Een bila langer dan een half uur verliest zijn functie.