Welke betalingstermijn is gebruikelijk?

De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Wat is een normale betalingstermijn?

De hoofdregel is dat een factuur aan een bedrijf moet worden betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur als geen uiterste dag van betaling is overeengekomen. Dit is geregeld in artikel 6:119a lid 2 sub a BW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Wat is een redelijke betalingstermijn?

Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mulderijbedrijfsjuristen.nl

Is er een wettelijke betalingstermijn?

Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of de algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is de wettelijke betalingstermijn bedrijven?

Kort samengevat heeft de overheid een maximale wettelijke betalingstermijn van 30 dagen en bedrijven een termijn van 60 dagen. Daarnaast geldt voor de kleinere bedrijven dat zij bij wettelijke uitzondering een langere betalingstermijn mogen hanteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.atradius.nl

BAES Education - Ondernemingsplan - Betalingstermijn debiteuren - Theorie

25 gerelateerde vragen gevonden

Hoe kort mag betalingstermijn zijn?

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Hoe lang na datum mag je een factuur sturen?

De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Voor zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering vijf jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mkbservicedesk.nl

Wat als je een factuur niet op tijd betaald?

Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe werkt een betalingstermijn?

De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op appwiki.nl

Hoeveel dagen is per omgaande?

met de eerstvolgende Het zal per omgaande post worden bezorgd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op betekenis-definitie.nl

Is 14 dagen een wettelijke betalingstermijn?

Houdt uw betalingstermijn kort

De meeste bedrijven en particulieren (consumenten) betalen op de laatste dag die op de factuur is aangegeven. De wettelijke betalingstermijn zegt alleen iets over de betalingstermijn als er niets is afgesproken. U mag betaling binnen één week of 14 dagen op uw facturen zetten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Hoe vaak een herinnering sturen?

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is Termijnfactuur?

Je factureert een project in verschillende termijnen. De termijnfactuur is een gevolg van de gereedgemelde termijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klant.afas.nl

Welke verschillen zijn er per branche bij de betalingstermijnen?

Toch wordt de betalingstermijn nog vaak overschreden.
...
Er zit behoorlijk wat verschil tussen de sectoren als het gaat om de gemiddelde betalingstermijn:
  • Bouw: 26,91 dagen.
  • Handel: 31,43 dagen.
  • Accountants: 32,96 dagen.
  • Productie: 34,65 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op exact.com

Wat betekent 14 dagen netto?

De cijfers staan voor het aantal dagen dat de klant heeft om een factuur te betalen. Bedrijven bieden soms ook langere betalingstermijnen aan, zoals 90 dagen (Net 90), of kortere netto betalingstermijnen, zoals 14 dagen (Net 14) of 21 dagen (Net 21).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factoring-offerte.nl

Wat is de vervaldatum van een factuur?

Een vervaldatum is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Je kunt een factuur-vervaldatum op twee manieren benoemen. Een mogelijkheid is om het aantal dagen te benoemen. Wij verzoeken je de factuur binnen 14 dagen te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op incassojuristen.nl

Hoeveel mogen Herinneringskosten bedragen?

Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op news.economie.fgov.be

Wat kun je doen tegen wanbetalers?

Tips bij wanbetalers

Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Waarom betalen bedrijven te laat?

Ruim een derde van de bedrijven betaalt echter bewust te laat, omdat de eigen organisatie een andere betalingstermijn hanteert en nog eens een derde doet dit om zo de liquide middelen op peil te houden (30%). Volgens het onderzoek gaat het hierbij vooral om bedrijven die aan andere bedrijven leveren (45%).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Wat als je te laat factureert?

Als een factuur heel laat is verzonden, kan de ontvanger zich op de verjaring beroepen. Een vordering, en dus ook de factuur die dit bewijst, kan nu eenmaal verjaren en blijft niet eeuwig bestaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vergelijk-factuurprogramma.nl

Hoeveel tijd heb je om een factuur op te maken?

Tijdstip factuur

De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de 15de dag van de maand volgend op de maand waarin het belastbare feit van de handeling heeft plaatsgevonden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Wat als iemand geen factuur stuurt?

Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tanger.nl

Hoe maak ik een deel factuur?

Elke deelfactuur heeft zijn eigen factuurnummer. Eigenlijk stuurt u twee facturen voor één opdracht. In de omschrijving op de eerste factuur vermeldt u de voorschotnota en dat het een deelbetaling betreft. Bij de definitieve factuur, de tweede deelfactuur, vermeldt u dat dit het resterende bedrag is van de opdracht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.freelance.website

Wat is het verschil tussen een herinnering en aanmaning?

Stap 2: de aanmaning

Het grote verschil met een betalingsherinnering is de toon van de aanmaning. Met andere woorden: een betalingsherinnering is een vriendelijk verzoek, een aanmaning is een sommatie. Je verzoekt een debiteur die in gebreke blijft dringend om aan zijn betalingsverplichting te voldoen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debiteuren-plein.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Welke zaag voor parket?
Volgende artikel  
Waarom gaat een teefje rijden?