De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
Laat je klant zelf kiezen waar en wanneer hij zijn retourpakket afgeeft. Met ruim 4000 bemande en onbemande PostNL-punten in Nederland én 800 in België zit er altijd één in de buurt. Onder andere bij Albert Heijn, Bruna, Jumbo en Primera.
Verwacht je een pakketje, maar wil je ook iets terugsturen? Geef je retour dan mee aan de pakketbezorger die bij je langskomt. Dat is niet alleen makkelijk, het scheelt je ook nog eens tijd. Hoef jij de deur niet meer uit!
Verwijder oude adreslabels en plak het DHL retourlabel op de bovenzijde van je pakket. Zorg ervoor dat het altijd goed leesbaar is.
Met een antwoordnummer betaal je de portokosten van een poststuk en niet je klant. Je klanten sturen dan gratis hun reactie naar jou terug.
Om je klanten printloze retourlabels aan te bieden heb je een Returnless Pro of Automate account nodig (zie Tarieven pagina). We maken printerloze zendingen aan met behulp van onze koppeling met PostNL Smart Returns. Hiermee maken we antwoordnummer zendingen aan (productcode 2285).
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Wilt u een retour- of afhaalzending inplannen, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, gebruik gewoon de labelprintservice in onze online verzendservice My DHL Parcel. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee.
Bij een pakketpunt van PostNL kun je uitsluitend pakketjes halen of brengen. Het pakketje in orde maken en betalen doe je online (thuis). DHL heeft alleen pakketpunten, het zogenaamde DHL Servicepoint. Je kunt hier alleen pakketjes halen en brengen.
Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt. Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in. Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker.
Met het DHL retourlabel dat de webshop je heeft bezorgd via e-mail of in de verpakking kan je je bestelling eenvoudig retour sturen. Plak het retourlabel op de verpakking, verwijder oude labels en breng je pakket binnen in een DHL ServicePoint in je buurt. Wij zorgen ervoor dat het netjes terug gaat naar de verzender.
Pakket of aangetekende brief volgen (met track & trace)
Je vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar je een aankoop hebt gedaan. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters.
Om de vele pakketjes op te vangen zijn er pakketpunten in het leven geroepen, zoals in tabakszaken, bouwmarkten en supermarkten. Daar kunnen klanten hun online bestellingen laten bezorgen en ophalen. De meeste pakketjes komen er terecht bij retourzending of als de ontvanger niet thuis is op het bezorgmoment.
Zo werkt het: Maak het pakket online klaar voor verzending. Print het verzendlabel met daarop je barcode en plak deze op jouw pakket. Scan de barcode op je verzendlabel bij de pakket- en briefautomaat.
Met ruim 4000 bemande en onbemande afhaalpunten in heel Nederland en 1000 punten in België, zit er namelijk altijd een in de buurt. Onder andere bij Albert Heijn, Bruna, Jumbo en Primera.
Ga naar postnl.nl/locatiewijzer. Vul je postcode, straat of plaats in. Kies bij 'Wat wilt u doen?' de gewenste optie.
Je kunt een zelfklevend Postnl-verzendlabel laten afdrukken op het postkantoor, bijvoorbeeld met de PostNL app of QR-code die je daar laat scannen. Maar als je veel pakketjes verstuurt kun je ze ook zelf uitprinten. Met een A4-stickervel en eigen printer kun je zelf meerdere verzendlabels op een vel printen.
Je vindt het in de e-mail die je krijgt bij je bestelling en in de omschrijving op je rekeningafschrift.
Post gericht aan een antwoordnummer hoef je niet te frankeren. De ontvanger betaalt de verzendkosten. Een postzegel plakken is dus niet nodig.
Retourzending via een C&A-filiaal werkt als volgt: vul het meegeleverde retourformulier in en leg deze samen met het/de te retourneren artikel(en) in het pakket. Sluit het pakket, plak de meegeleverde retoursticker op en breng het pakket en ontvangstbewijs tijdens onze openingsuren naar een C&A-filiaal in Nederland.
Kosten. Voor de verzender kost het sturen van een zending naar een antwoordnummer niets. Daarentegen betaalt de ontvanger wél. Voor het hebben van een antwoordnummer betaalt de ontvanger een bedrag voor het abonnement.