Afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid zonlicht dat op het asfalt valt, kunnen er zelfs gevaarlijke verontreinigende stoffen vrijkomen. Het betekent dat asfalt, met name in stedelijke gebieden, en belangrijke bron is van luchtverontreinigende stoffen. En dan vooral op warme en zonnige dagen.
Aanleg en onderhoud van asfalt vormt een belangrijk aandeel (23%) van de totale CO2-uitstoot van Rijkswaterstaat. Op dit gebied is dus veel winst te behalen, bijvoorbeeld door het gebruik van duurzame materialen, zoals Greenway LE. Greenway LE is een dubbel duurzaam asfalt.
Asfaltwegen dragen behoorlijk bij aan luchtvervuiling. Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten. Uit het wegdek lekken vluchtige organische stoffen weg en dat wordt erger als het wegdek opwarmt.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof dat met bitumen -een product uit de aardolie-industrie en niet te verwarren met teer!-
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen.
Het oude asfalt wordt eerst gebroken en daarna via een zogenaamde 'parallel-trommel' gemengd met het nieuwe materiaal in het productieproces. Er kan maximaal 50% gerecycled materiaal worden toegevoegd. Voor recycling bestemd asfalt moet schoon zijn.
Levensduurverlenging wegen. Asfaltverharding gaat gemiddeld 20 jaar mee maar meestal zien we na 10 à 15 jaar dat de conditie van de onbehandelde asfaltverharding door weersinvloeden en gebruik afneemt. Er ontstaat rafeling, craquelé, onvlakheden en / of scheurvorming.
Meestal is dat binnen een of twee uur.
Een oprit laten asfalteren kost gemiddeld tussen €35 en €55 per vierkante meter, afhankelijk van de oppervlakte en de voorbereidingswerken die moeten uitgevoerd worden. Bij kleine oppervlakten kan de prijs oplopen tot €150/m². Hoe groter de te asfalteren oppervlakte, hoe lager de prijs per vierkante meter.
Duurzaamheid. De grondstoffen van asfalt, steen en bitumen, veranderen niet tijdens de productie en het gebruik. Daarom is het volledig herbruikbaar.
In het laboratorium wordt de opbouw van de asfaltkern gedetailleerd beschreven en wordt een test met PAK-marker uitgevoerd. Bij een 'positief' resultaat van de PAK-marker ligt het PAK-gehalte boven de 250 mg/kg en is het asfalt te teerhoudend.
Teerhoudend asfalt bestaat voor een gedeelte uit koolteer, kortweg 'teer' genoemd. Teer bestaat uit een grote hoeveelheid aan stoffen, waaronder polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's). Van PAK's is vastgesteld dat ze kankerverwekkend zijn. Ze zijn aangemerkt als zeer zorgwekkende stof (ZZS).
Het vulstofgehalte in het asfalt- mengsel bestaat uit 'eigen stof' en toegevoegd (fabrieks)vulstof. De vulstof geeft stabiliteit aan bitumen tijdens de verwerking aan het asfalt- mengsel in de gebruiksfase. Het vergroot de samenhang van het mengsel via de vulling van de opbouw van het mineraal aggregaat.
Bitumen is een belangrijk bestanddeel van asfalt en wordt als zodanig toegepast in wegverhardingen, als dakbedekking en als geluidsisolatie. Bitumen wordt ook soms gebruikt als soil conditioner om de weerstand van de bodem tegen erosie te verhogen.
Soorten verhardingen
Tegenwoordig komen verschillende typen verhardingen voor: asfaltverhardingen, waaronder asfaltbeton, ZOAB en steenmastiekasfalt. betonverhardingen, waaronder betonplaten en doorgaand gewapende betonwegen. elementenverhardingen, waaronder klinkers,kasseien,betonstraatsteen, baksteen en natuursteen.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Soms als je op een net nieuwe weg rijdt hoor je getik, alsof er allemaal kiezels uit de weg opspatten. Wat is er aan de hand? In Nederland gebruiken we veel zoab: zeer open asfaltbeton. Zoab heeft een open structuur, het heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen.
Asfaltbeton en beton lijken dan misschien dezelfde mengsels, toch is er wel degelijk een verschil. Het verschil zit hem in het bindmiddel. Waar dat bij asfaltbeton bitumen is, is het bindmiddel van beton kalk. Het voordeel van bitumen als bindmiddel is dat hierdoor het asfalt kan uitrekken voordat het barst of scheurt.
Vrijgekomen asfalt kan prima worden hergebruikt in nieuw asfalt. Maar dat mag uitsluitend als daar geen teer in zit.
Antwoord. Asfalt mag niet in een puinzak en ook de meeste containerparken aanvaarden het niet. Voor een grote hoeveelheid huur je best zelf een container bij een privéfirma.
Asfalt verwijderen kan op twee manieren, opbreken of asfalt frezen. Het opbreken van asfalt gebeurt vaak middels een hydraulische graafmachine, het frezen van asfalt wordt gedaan met een daarvoor bestemde asfaltfrees. Wanneer asfalt wordt verwijderd noemen we dit frezen.