Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Een A-merk is een term die bij consumentengoederen wordt gebruikt voor een merk dat een grote naamsbekendheid en goede reputatie heeft en toonaangevend is voor wat de prijs en kwaliteit van dat specifieke goed betreft.
Betekenis: A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen. Kwaliteit is voor deze consumenten minder belangrijk en merkbeleving en naamsbekendheid speelt nauwelijks een rol.
Betalen voor bekendheid. Een A-merk product hoeft niet gezonder of van een betere kwaliteit te zijn dan een huismerk product. Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor.
Betekenis: B-merk
Een belangrijke reden waarom consumenten kiezen voor B-merken is de prijs. Doordat er minder tot geen reclame voor wordt gemaakt is de consumentenprijs doorgaans lager dan die van A-merken. Het verschil bedraagt gemiddeld zo'n 20%.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Het bekendst en duurst zijn de A-merken. Dit zijn de producten die op ooghoogte in de schappen liggen, in mooie verpakkingen. B-merken zijn wat goedkopere merken, die wat meer uit zicht worden gelegd. Voor deze merken wordt doorgaans ook minder reclame gemaakt.
De soorten merken die het meest voorkomen zijn woordmerken, beeldmerken en woordbeeldmerken.
Koetjesrepen, Raak, Matel, Kwatta, Royco, Benbits, Fido Dido, Talpa, BASF, Tjolk, 49R Jeans, Simca, Smarties, Cavello, Oxbow, Kappa, Hoppa, Rang, Popla, Daewoo, Zundapp, Jif, Domo vla, Treets, Skoll, Snor, Pastachoco, La Gear, Australian, Raider, Bonitos, Shandy, Exota, Diadora, Huba-Buba, Popfoto, Mon Chi Chi aapjes, ...
Heel veel mensen kopen graag A-merken, vanwege het imago. Die mensen doen er goed aan om op aanbiedingen te letten, tipt de Consumentenbond. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30 procent en 35 procent. Zo'n tijdelijke korting is soms beter dan de prijs van het huismerk.
Veelgenoemde redenen zijn dat de smaak en kwaliteit minstens zo goed zijn. Vooral de 40- tot 49-jarigen denken daar zo over. Behalve de kwaliteit en smaak wordt ook de gunstiger prijs als argument genoemd.
Een sterk merk heeft persoonlijkheid.
Sterke merken bekennen kleur, tonen karakter en vertellen verhalen. Ze zijn onderscheidend, persoonlijk en herkenbaar. Zo kunnen mensen een connectie met merken aangaan. Omdat ze zich ermee kunnen identificeren.
C-merken. Het zijn merken, maar ze behoren tot de allergoedkoopste groep. C-merken worden door een fabrikant in de markt gezet, maar zonder reclame. Ze richten zich op consumenten die de allerlaagste prijs voor een product willen betalen, en zijn vaak nog goedkoper dan huismerken.
- Een B-merk of een huismerk is een merk dat iets mindere kwaliteit heeft dan A-merken, en ook goedkoper is. Denk hier bijvoorbeeld aan het eigenmerk van de C1000. - Een C-merk is de goedkoopste en heeft de minste kwaliteit. Deze producten zijn dan ook vrij onbekend en hebben vaak geen echte naam.
Een goed merk moet onderscheidend zijn. Dit betekent dat consumenten, die de markt waarin jij je producten of diensten aanbiedt kennen, jouw merk herkennen dat het bij jouw onderneming hoort. De merkeninstantie is uiteindelijk degene die bepaalt of een naam of logo als merk geregistreerd kan worden.
Het meest waardevolle merk blijft Apple (408,251 miljard dollar, +26 procent), gevolgd door Amazon (249,249 miljard dollar, +24 procent) en Microsoft (210,191 miljard dollar, +27 procent). Google, Samsung, Coca-Cola, Toyota, Mercedes-Benz, McDonald's en Disney vervolledigen de top tien.
Het energielabel geeft met de klassen A tot en met G de zuinigheid aan van een apparaat. A is het meest zuinig, G het minst. Bij sommige apparaten, zoals afzuigkappen, wasdrogers en airco's, kunnen er ook plusjes achter de A staan. A+++ is het zuinigste label bij deze apparaten.
“Zeker. Test Aankoop adviseert al jaren om producten van huismerken te kopen in de supermarkt , omdat die gemiddeld 51 procent goedkoper zijn dan A-merken. Je kunt wel wat besparen met de aanschaf van huismerkproducten. Zeker in deze tijden raden we mensen aan naar de prijzen te kijken.
Met energielabel C heeft je huis een redelijk laag energieverbruik door diverse energiebesparende maatregelen. Je huis is dan maar net iets minder energiezuinig dan huizen die energielabel B hebben gekregen.
Bekende Duitse wasmachine merken zijn: Miele, AEG, Bosch, Bauknecht en Siemens.
Een huismerk is een winkelmerk dat de naam van de betreffende winkelketen draagt. Het huismerk wordt gepositioneerd als goedkoper alternatief voor een A-merk. Het huismerk is eigendom van de retailer en wordt in opdracht door een externe fabrikant geproduceerd.