De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product.Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Hoe lang is de garantie? Gaat het product na langer dan een half jaar kapot, dan moet jij zelf bewijzen dat het defect al bestond toen je het product kocht. Indien het product binnen een half jaar kapot gaat, dan moet de verkoper bewijzen dat het jouw schuld is.
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. Die hangt af van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.
Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
Als consument ben je verplicht de afgesproken prijs te betalen en de verkoper moet jou een deugdelijk product leveren. Dat wil zeggen, een product dat gedurende een bepaalde tijd aan alle eisen voldoet die je daaraan bij normaal gebruik mag stellen. En aan bijzondere eisen als dit bij de koop is vastgelegd.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen: Aanbiedingen. Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen) Tweedehands producten.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
Wanneer is een product gebrekkig? Als een product niet de veiligheid geeft die u ervan mag verwachten is het gebrekkig. Denk dan aan wat redelijk is om te verwachten van het product, en hoe het product wordt gepresenteerd. Maar ook wanneer het product op de markt is gebracht.
Volgens de EU-wetgeving moeten gebrekkige producten binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden gerepareerd of vervangen zonder dat de consument daarvoor hoeft te betalen. De consument hoeft dus ook de verzendkosten niet te betalen.
Wettelijke garantie
Het product dat u kocht, moet goed zijn. Zo niet, dan moet de verkoper het product repareren, een nieuw product geven of uw geld teruggeven. Dat is uw wettelijke garantie.