Een denkwijze is pragmatisch als hij is gebaseerd op de feiten, inspeelt op de praktijk en is gericht op nut en bruikbaarheid. Een pragmatische aanpak is doelgericht, zakelijk, effectief, praktijkgericht en uitvoerbaar. Het levert een bruikbaar resultaat op.
Kenmerken van de pragmaticus
Je staat op een nuchtere en realistische wijze in het leven. Nut en bruikbaarheid is voor jou belangrijk wanneer je nieuwe dingen leert. Je hebt een doelgerichte aanpak wanneer het over wensen en dromen gaat. Je bent gericht op de uitkomst en op resultaat.
In principe is pragmatisch zijn dus een positieve kwaliteit. Je krijgt veel voor elkaar en je output is groot. Er zitten echter ook veel valkuilen aan een pragmatische instelling. Het wordt een slechte eigenschap als je pragmatisme omslaat in kortzichtig gedrag.
pragmatisch (bn) : nuttig, praktijkgericht, praktisch.
Deze leiders kenmerken zich door pragmatisch exploreren, op bewegende doelen mikken, ze geven vrijheid en autonomie als alles goed gaat, maar trekken de teugels keihard aan bij fouten, en ze zoeken graag zelf de schijnwerpers op.
Wat is het tegenovergestelde van pragmatisch? Een antoniem van pragmatisch is ideologisch.
Wat is pragmatiek? 'Pragmatiek is het vermogen om taalstructuur aan te passen aan de gesprekspartner, de context en de situatie'. (Wegener-Sleeswijk en van den Dungen, 1994). Kort gezegd: Het kind heeft moeite met het gebruik van taal.
Veel kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben problemen met de pragmatiek. Kinderen met een pragmatische problemen missen vaak het doel of de functie van communicatie. Ze begrijpen bijvoorbeeld de functie niet van iemand begroeten, oogcontact maken of iemand bedanken.
Pragmatisch betekent gericht op feiten, inspelend op de praktijk, zakelijk. Pragmatisch taalgebruik is wat is het effect dat iemand wil bereiken met die zin.
Iets is pragmatisch wanneer het zich richt op het nut en de bruikbaarheid. In de taalkunde kan iets ook pragmatisch benaderd worden. Wanneer in de taalkunde op de pragmatische manier naar de betekenis van woorden en zinnen wordt gekeken, kijkt men naar het effect dat iemand wil bereiken met die zin.
En dat is wat in de praktijk ook gebeurt. 'Pragmatisch' komt uit het Latijn waar het ook al 'efficiënt' betekent, of 'bedreven', 'ervaren'.
Pragma: een volwassen, realistische liefde die je vaak ziet bij stellen die al lang bij elkaar zijn.
Pragmatische gepastheid heeft betrekking op de sociale situaties waarin een bepaald taalelement gebruikt kan worden. (a) Schending van pragmatische gepastheid: als taalhandeling is (a) een bevel, maar gelet op de sociale situatie wordt die te informeel onder woorden gebracht.
Pragmatische vermogen
Iedere organisatie beschikt over pragmatische vermogens: het vermogen om lokaal tot werkende oplossingen te komen voor vraagstukken. Dat pragmatisch vermogen zorgt ervoor dat de opgaven worden vertaald naar organisatiegedrag dat werkt.
Pragmatische betekenis hangt af van de context. Als je bijvoorbeeld op een warme dag zou zeggen “ik heb het veel te warm” en iemand zou dan tegen je zeggen “het is koud in de huiskamer”, dan zou deze persoon waarschijnlijk niet willen dat je de verwarming aanzet!
Kinderen met ADHD of autisme hebben vaak stoornissen in de taalpragmatiek. Dat wil zeggen dat zij moeite hebben om hun taalgebruik af te stemmen op de omgeving in de sociale context. Hierdoor mist het kind al snel de aansluiting met zijn leeftijdgenootjes.
Kenmerken van spraak- of taalproblemen
Voorbeelden daarvan zijn stotteren, dysarthrie, verbale ontwikkelingsdyspraxie, verbale apraxie, stemstoornissen. Bij een taalstoornis treedt er een probleem op in het verwerven van of inzicht hebben in het hanteren van grammaticale en communicatieve regels.
'Pragmatiek is het vermogen om taalstructuur aan te passen aan de gesprekspartner, de context en de situatie'. (Wegener-Sleeswijk en van den Dungen, 1994). Wanneer er problemen zijn in de pragmatiek dan zien we dat kinderen hun taalgebruik niet kunnen aanpassen aan de situatie of de luisteraar.
Dit zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om met anderen in gesprek te gaan. Hier vallen de communicatieve functies en de conversatievaardigheden onder.
Mensen communiceren met elkaar om verschillende redenen. Iemand wil de ander wat vragen, de ander wil iets leuks vertellen en weer een ander wil alleen even groeten tijdens het voorbij lopen. Deze redenen om te communiceren heten de communicatieve functies.
Minst vaak vertoonde gedrag:
Komt actief met voorstellen of ideeën.Initieert activiteiten.Neemt het voortouw.
Sturend gedrag
Dit houdt in dat jij als leidinggevende: Structureert; Je definieert de taak/het doel, geeft voorbeelden hoe een goede taakuitvoering er uit ziet, geeft aan hoe de resultaten worden gevolgd. Je vertelt wie, wat, wanneer en hoe iets moet gebeuren.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven. We hebben een lijst samengesteld van de 15 meest effectieve eigenschappen in een leider.