Werk in trechtervorm: eerst de grote lijnen, daarna specifiek uitwerken. Bedenk eerst de grote lijnen van uw verhaal. Zodra u dat hebt gedaan, kunt u beginnen met het invullen van de specifieke gebeurtenissen, karaktertrekjes, houding, leefstijl en bijvoorbeeld de uitspraken.
Begin met actie of dialoog.Stel een vraag of een reeks vragen.Beschrijf de setting zodat lezers zich die kunnen voorstellen.Geef achtergrondinformatie die lezers zal interesseren.
Een goede openingszin bevat een vleugje mysterie. Als de zin vragen oproept door een woord of naam die om nadere uitleg schreeuwt, dwing je de lezer bijna om ook de tweede zin te lezen. Journalisten en tekstschrijvers maken veel gebruik van deze techniek.
Het incipit is de openingszin of -passage van een verhaal. De vertelling van een verhaal kan op drie verschillende punten van dat verhaal beginnen: vooraan in de geschiedenis, in het midden of achteraan.
Start spannend, dus spring in je verhaal. Gebruik een handeling of een dialoog, liefst in een verrassende setting. Laat die inleiding, beschrijving van de omgeving of die uitgebreide introductie van je personage achterwege. Geef je hoofdpersonage een probleem (verhaalconflict) dat hij moet oplossen.
De eerste zin van je boek moet een zin zijn die een lezer nieuwsgierig maakt naar wat er komen gaat. Je kunt beginnen met een verrassende, dramatische of zelfs filosofische zin; als het er maar voor zorgt dat de lezer verder wil lezen.
Een goede openingszin kan meteen de relevantie van je sollicitatie benadrukken. Het moet duidelijk maken waarom je geïnteresseerd bent in de vacature en waarom je geschikt bent voor de positie. Hierdoor kan de werkgever meteen begrijpen waarom je een waardevolle kandidaat bent.
“ Het was de eerste/laatste keer dat ik ooit …” is een goede beginzin (en een creatieve schrijfopdracht) die de nieuwsgierigheid van uw publiek opwekt.
Een openingszin moet een aandachtstrekker zijn. Het hoeft niet de plot weg te geven of een hint te bevatten (hoewel dat zeker opties zijn). Het kan de lezer een introductie geven tot je POV-personage of de aartsvijand van dat personage. Misschien leren we iets over de setting van het verhaal in die eerste zin.
Een goede introductie moet een (1) haak, een (2) probleemstelling en oplossingsstelling en (3) ondersteunend bewijs bevatten . Het zal ook vaak identificeren wie het publiek voor het boek is en de autoriteit van de auteur vaststellen (waarom de lezer naar hen zou moeten luisteren).
Een verhaal heeft een vaste opbouw. Er zijn altijd vier elementen: een hoofdpersoon met een probleem, een zoektocht met een worsteling, een wending met een aha-moment en het inzicht of het resultaat. En vervolgens kan het verhaal ook doorverteld worden.
Maar wat is een goed verhaal? Dat draait om drie kwaliteiten: inzicht, inspiratie en verbinding. Ze komen in al onze trainingen aan de orde, maar soms heeft een kwaliteit de meeste aandacht nodig. Vaak wil je met je verhaal je publiek tot inzichten brengen en overtuigen.
Het gaat om de volgorde waarin gebeurtenissen plaatsvinden, van de eerste tot de laatste. Denk hierbij aan hoe je een verhaal vertelt: je begint bij wat er als eerste gebeurde, gevolgd door wat daarna kwam, tot je bij het einde bent.
Begin; dus de inleiding. Hier laat je de lezer kennismaken met de context van het verhaal, de hoofdpersonen, de gebeurtenis (nog niet alles) en maak je de lezer nieuwsgierig. De inleiding mag je meteen beeldend opschrijven alsof je het voor je ziet. Denk aan de camera die je zelf bent.
Een goede hook kan ook een vraag of een bewering zijn: alles wat een emotionele reactie van een lezer oproept. Denk er eens zo over: een goede openingszin is iets waarvan je denkt dat je het niet kunt zeggen, maar wat je toch wilt zeggen . Zoals: "Dit boek zal je leven veranderen."
Als het een persoon is, begin dan met een beschrijving van de persoon en zeg dan waarom die persoon belangrijk was . Als het een gebeurtenis is, begin dan met de actie of begin met terug te blikken op waarom de gebeurtenis belangrijk was, en ga dan verder met het verhaal. "Potter... wegwezen!" schreeuwde mijn coach toen ik weer eens een grapje maakte tijdens de training.
Pakkende beginzin. De inleiding van een essay begin je met een pakkende beginzin. Dit is een eerste zin (of twee) die de lezer direct boeit en betrekt bij jouw essay.
Wat is een wervende openingszin? Een wervende openingszin in een personeelsadvertentie is een zin of passage die de aandacht van potentiële kandidaten trekt en hen aanspoort om verder te lezen.
De openingszin of openingsregel staat aan het begin van een geschreven werk . De openingsregel is een deel of de gehele openingszin die de inleidende alinea kan beginnen. Voor oudere teksten wordt de Latijnse term incipit ('het begint') gebruikt voor de allereerste woorden van de openingszin.
Er zijn goede redenen te bedenken om een zin te beginnen met en. Zo kan het een verrassing of tegenstelling uitdrukken: 'En ik heb het je zo duidelijk gezegd! ' En als het een vraagzin inleidt, markeert het vaak een nieuw gespreksonderwerp: 'En, ga je nog op vakantie binnenkort?
Een vraag die ik heb over… is… Dit onderwerp is gerelateerd aan wat we bestuderen omdat… Dit boek is anders dan wat ik normaal lees omdat… Dit (persoon, gebeurtenis, onderwerp) deed me denken aan…