Mobiel via wifi is een aanvulling op 4G Bellen , ook wel VoLTE (Voice over LTE) genoemd. Met 4G bellen schakelt je toestel niet meer terug naar 2G om te kunnen bellen, maar blijft op het 4G netwerk. Mobiel via wifi zorgt ervoor dat je toch kunt bellen en sms'en ook al heb je geen mobiele (4G) dekking.
Is bellen via wifi gratis? Nee.Bellen via wifi kost hetzelfde als bellen via het mobiele netwerk van je mobiele provider. De gebelde minuten staan dan ook gewoon op de rekening van je provider.
Bellen via wifi is iets anders dan bellen via WhatsApp of Skype. Via zo'n app kun je alleen bellen naar personen met dezelfde app. Bij bellen via wifi heb je geen app nodig, je kunt met iedereen bellen. Als je met WhatsApp of Signal belt, gebruik je een versleutelde verbinding die niemand kan afluisteren.
Wifi kan niet veel telefoonverkeer tegelijkertijd afhandelen
Dat komt omdat een wifi-netwerk anders is opgezet dan een mobiel netwerk. In het geval meerdere gebruikers via wifi telefoneren, raken de verzonden pakketjes met data in de war, waardoor hakkelende gesprekken ontstaan.
Het icoontje waar je naar verwijst, is inderdaad het 'bellen over wifi'-icoontje. Dit icoontje verschijnt alleen als bellen over wifi mogelijk is op jouw telefoon. Wil je hier geen gebruik van maken, dan kan je dit uitzetten.
Wanneer u verbonden bent met een wifi-netwerk, gebruiken uw wifi-gesprekken uw data-abonnement niet . Als u een gesprek moet aannemen wanneer u niet verbonden bent met wifi, wordt in plaats daarvan uw mobiele data-abonnement gebruikt. Goed nieuws hierbij: de hoeveelheid verbruikte data is vergelijkbaar met het gebruik van een muziekstreaming-app, zoals Apple Music of Spotify.
Via reclames hoor je eigenlijk altijd alleen maar dingen over gratis wifi signalen echter wifi internet is dus echt niet altijd gratis. Bedrijven bieden het voor hun werknemers natuurlijk wel gratis aan, restaurants doen dit ook vaak voor hun klanten. Hotels echter vragen vaak wel een bedrag voor draadloos internet.
Controleer de sterkte van uw Wi-Fi-signaal. Als u een zwakke verbinding met het Wi-Fi-netwerk hebt, kan dat ervoor zorgen dat u geen gesprekken kunt voeren of ontvangen. Kijk naar de signaalsterkte-indicator en ga naar een andere locatie als de signaalsterkte laag is. Controleer of het Wi-Fi-netwerk Wi-Fi-bellen ondersteunt.
Iemand bellen via wifi
Als je bent verbonden met internet, wordt 'Internetoproep' of 'Bellen via wifi' weergegeven op het meldingsscherm. Als je geen wifi-verbinding hebt, worden gesprekken uitgevoerd via je mobiele provider (als je die hebt).
Bellen via 4G inschakelen: ga naar Toestelinstellingen > Verbindingen > Mobiele Netwerken.Schakel daar de optie bellen via 4G in. Bellen via 4G inschakelen: ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Schakel 4G in. Kies daar de optie 'Gesprekken en data' om bellen via 4G in te schakelen.
Wi-Fi-bellen is een spraakservice waarmee gebruikers gesprekken kunnen voeren en ontvangen via een draadloze internetverbinding, in plaats van via een mobiel signaal . Smartphonegebruikers kunnen gebruikmaken van Wi-Fi-bellen om te praten en sms'en op hun smartphones vanaf locaties waar het moeilijk is om een sterk mobiel telefoonsignaal te bereiken.
Door een bericht te sturen zal er dus geen gratis sms of geld van je rekening gaan maar wel mobiele data. Heb je een wifi verbinding, dan is het helemaal gratis.
Met spraakoproepen bel je gratis naar je contacten met WhatsApp, ook als ze in een ander land zijn. Voor spraakoproepen wordt gebruikgemaakt van de internetverbinding op je telefoon in plaats van je belminuten. Er kunnen datakosten in rekening worden gebracht.
Met KPN SuperWifi heb je overal in huis perfecte wifi. Voor maar € 2,49 per maand huur je 1 SuperWifi punt. Je vindt SuperWifi Huur in MijnKPN bij de extra internet opties.
2. Gratis Onderling Bellen Je kunt onderling gratis bellen met 10 telefoonnummers van KPN, waarvan maximaal 4 vaste nummers. Je belt onderling zonder extra kosten met elk nummer dat je hebt aangemeld voor KPN Compleet. Alle aangemelde nummers moeten bij ons op hetzelfde adres geregistreerd staan.
Als Wi-Fi Calling beschikbaar is, ziet u "Wi-Fi" in de statusbalk terwijl u Control Center bekijkt . Dan gebruiken uw gesprekken Wi-Fi Calling.
Dit icoon duidt aan dat er gebruik kan gemaakt worden van VoWifi (Voice over Wifi).
Belangrijke oproepen missen: Stel je voor dat je wacht op een heel belangrijk telefoontje en je realiseert je niet dat het is aangekomen omdat je telefoon niet overging. Dit kan gebeuren met wifi-bellen als je internet niet stabiel is .
U kunt dit oplossen door in Wi-Fi-voorkeuren de optie Intelligent de beste Wi-Fi selecteren uit te schakelen . Geen herstart meer om VoWifi te krijgen of alleen VoLTE te krijgen terwijl u verbonden bent met een wifi-netwerk. Ik hoop dat dit het probleem zou helpen oplossen... Ik denk dat het uitschakelen van de optie om intelligent de beste WiFi te selecteren misschien de truc heeft gedaan.
Mislukte gesprekken en sms'jes via wifi zijn meestal het gevolg van: Zwak wifi-signaal : bellen via wifi vereist een sterke internetverbinding. Als u zich aan de rand van het bereik van de router bevindt, kunnen gesprekken mislukken. Langzame wifi: om een kristalhelder gesprek via wifi te kunnen voeren, moet uw internet dit aankunnen.
Een openbaar wifi-netwerk gebruiken van bijvoorbeeld een café, hotel, camping, vliegveld, trein of bus is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Zodra je inlogt op een openbaar wifi-netwerk, kan een hacker toegang krijgen tot je apparaat en daardoor tot je persoonlijke en belangrijke gegevens.
Wifi heeft een kort bereik (meestal een meter of 10) en is dus alleen lokaal bruikbaar. Mobiel internet is de verbinding die ik aanbied. Hiermee ben je niet afhankelijk van wifi netwerken, maar ben je overal bereikbaar.
Je kunt mobiele data in- of uitschakelen om te voorkomen dat apps en voorzieningen via het mobiele netwerk verbinding maken met het internet. Als mobiele data is ingeschakeld, gebruiken apps en voorzieningen je mobiele verbinding als wifi niet beschikbaar is.