Er zijn verschillende signalen die u kunt herkennen als uw roetfilter verstopt is. Denk bijvoorbeeld aan het DPF-lampje op het dashboard dat begint te branden, verminderde motorprestaties en een verhoogd brandstofverbruik.
Kun je doorrijden met een verstopte roetfilter? Rijd je met een verstopte roetfilter door, dan merk je dat je meer brandstof gaat verbruiken. Ook merk je dat je auto gaat stotteren. Het is daarom niet aan te raden om met een verstopte roetfilter door te rijden.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Er zijn verschillende symptomen die wijzen op verstopping van de roetfilter: verlies van vermogen, verminderde prestaties, stationair draaien van de motor of overmatige uitlaatgassen. Over het algemeen gaat er een waarschuwingslampje branden op het dashboard, maar dat is niet altijd het geval.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Negeer geen waarschuwingslampje
Als u een DPF-waarschuwingslampje negeert en blijft rijden in een relatief langzaam, stop/start-patroon, zal roet zich ophopen in het filter totdat uw auto in de 'beperkte prestatiemodus' gaat om schade te voorkomen. Als u het zo erg laat worden: Alleen op snelheid rijden is niet genoeg.
Houd het motortoerental op minimaal 3.000 tpm . Dit komt doordat de temperatuur van het DPF indirect gecorreleerd is met hoe warm de motor is. Als uw auto een automatische versnellingsbak heeft, schakelt u in de handmatige modus, waarbij u het aantal omwentelingen verhoogt.
2. Het is goedkoper voor jou en jouw klant. Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Hoe lang u kunt rijden met het DPF-lampje aan, hangt af van verschillende factoren, waaronder het merk en model van uw voertuig, de rijomstandigheden en hoe verstopt het filter is. Over het algemeen is het het beste om te voorkomen dat u langer dan een paar kilometer met het DPF-lampje aan rijdt .
Bij een afkeuring wordt sinds 18 juli 2022 tijdelijk een keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 3 maanden uitgereikt. De standaard voorziene periode van 15 dagen werd aanzienlijk verlengd om iedereen de kans te geven een nieuwe roetfilter te plaatsen.
DPF's moeten zichzelf periodiek reinigen of 'regenereren', en dit gebeurt meestal wanneer de auto gedurende een redelijke tijd op hogere snelheden rijdt (boven de 40 mph of zo). Als de DPF niet regenereert wanneer dat nodig is, kan deze verstopt raken en vervolgens het motormanagementlampje laten branden .
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
De roetfilter is dan stuk of weggehaald, en moet binnen de 3 maanden vervangen worden.Daarna moet je jouw voertuig opnieuw voorrijden bij de technische keuring. Vanaf 1 december 2022 krijg je een groen keuringsbewijs met vermelding van een gebrek dat aanleiding geeft tot herstelling zonder herkeuring.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
De levensduur van de meeste roetfilters liggen zo tussen de 250.000 en 400.000 kilometer, afhankelijk van merk auto en soort roetfilter, en laat ik gelijk even duidelijk zijn, je kan de levensduur van een roetfilter niet verlengen door het te reinigen.
Als je roetfilter kapot is, kun je verminderde motorprestaties ervaren, een brandend waarschuwingslampje op het dashboard zien en een verhoogd brandstofverbruik opmerken. Bovendien kan er een ongebruikelijke rook uit de uitlaat komen. Het is belangrijk om bij deze symptomen je voertuig snel te laten controleren.
Hoe maak ik een DPF vrij? 1) DPF-regeneratie - Zoek een snelweg bij u in de buurt waar u 30-45 minuten lang met een snelheid van meer dan 110 km/u kunt rijden . Dit zou de optimale omstandigheden moeten creëren om het regeneratieproces te voltooien.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.
In een eerste fase gaat het DPF-waarschuwingslampje branden. In de meeste gevallen zorgt rijden gedurende 10 minuten met 65 km/u (ongeveer 40 mph) of sneller voor een goede regeneratie. Als de bestuurder echter niet de juiste maatregelen neemt, bereikt de roetaccumulatie 75% en moet er een ander waarschuwingslampje verschijnen.
Een geblokkeerde DPF kan inderdaad een APK-afkeuring veroorzaken . Als de DPF volledig geblokkeerd is, kan dit een aanzienlijke impact hebben op de emissies van de auto, wat leidt tot een automatische afkeuring. Zelfs als deze gedeeltelijk geblokkeerd is, kunnen overmatige emissies nog steeds resulteren in een mislukte test.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.