Het verhaal dat de kinderen vertellen is niet alleen belangrijk, maar ook hoe ze zich voelen. Wanneer er over gevoel gepraat wordt, leren kinderen gevoelens herkennen en er mee op te gaan. Kijk naar het kind en benoem het gevoel dat je ziet bijvoorbeeld; ''Ik zie dat je verdrietig bent''. Oogcontact.
Je kunt veel contact met je kind maken door het dicht tegen je aan te houden en tegen je baby te praten of een liedje te zingen. Ook het in bad doen of een babymassage zijn fijne momenten om contact te maken. Zo bouw je een band op met je baby en dat is goed voor zijn ontwikkeling.
Het herkennen van emoties van anderen helpt je baby om vriendschappen te sluiten, en zich te verplaatsen in de ander. Een heel simpele manier om dat te oefenen is door te spiegelen. Dit stimuleren wij bijvoorbeeld door een liedje eerst heel boos zingen en dan heel blij. Kinderen gaan elkaar dan ook nadoen.
Vanaf welke leeftijd gaan kinderen echt vriendjes maken? Echte vriendschappen ontstaan meestal vanaf de 8 jaar oud. Kinderen gaan elkaar dan opzoeken omdat ze elkaar aardig vinden. Er zullen dan ook de eerste 'hartsvriendinnen' en 'bloedbroeders' tevoorschijn komen.
Zaken als spijbelen, roken en drinken kunnen dan gaan bijdragen aan populariteit. Maar enkel wat stoer gedrag is natuurlijk niet voldoende, niet iedere rebelse puber wordt populair. Het uiterlijk speelt vaak toch een rol, populaire kinderen worden vaak ook fysiek aantrekkelijk bevonden.
Sommige jongeren hebben moeite met het maken van vrienden. Een plaag of pestverleden kan hebben geleid tot verlegenheid bij deze jongeren. Ook kunnen ze te maken hebben gehad met een verandering in hun leven. Een verhuizing of een nieuwe school kan voor veel opschudding zorgen in het sociale leven van jongeren.
Ongeveer driekwart van de kinderen heeft daarin minstens één vriendje. Meestal is dat iemand van hetzelfde geslacht. Slechts vier (bij basisschoolkinderen) of vijf (bij pubers) van de honderd vriendenparen bestaan uit een jongen en een meisje. Grofweg kun je die vriendschappen in drie typen verdelen.
Als je kind zich vervelend gedraagt, blijf dan rustig en zeg je kind duidelijk daarmee op te houden. Vertel daarna hoe hij/zij zich wél moet gedragen: 'hou op met vechten; ga leuk met elkaar spelen'. Benader iets dus positief. Geef een compliment als je kind luistert.
Wat hij of zij dan ziet is al zoveel, dat hij of zij de ogen afwendt om eerst deze nieuwe indrukken te gaan verwerken. Wanneer uw baby u nog helemaal niet wil aankijken, heeft het al genoeg aan het verwerken van indrukken die het opdoet met oppakken, voeden en knuffelen.
Elk kind reageert anders op de komst van de baby. Waar de een net zo dol op de baby is als jij en je bij elke poepluier wil helpen, ziet een ander hem misschien wel als een kleine indringer. Voor grote broers en zussen is de nieuwe gezinssamenstelling op z'n zachts gezegd even wennen.
Symptomen autisme kind (0-24 maanden)
Heeft geen interesse in andere mensen bij 12 maanden. Lacht niet naar anderen bij 12 maanden. Reageert niet wanneer hij of zij wordt toegesproken bij 12 maanden. Maakt geen gebaren (wijzen, zwaaien) bij 12 maanden.
De basis van de vriendschap is dat het kind iemand aardig vindt. In de jaren erna krijgt vriendschap langzamerhand meer inhoud. Voor kinderen uit groep 6, 7 en 8 betekent vriendschap vaak al heel wat meer: een vriend(in) is iemand die je iets kunt toevertrouwen, die je begrijpt en die altijd voor je opkomt.
Zoek mogelijkheden om met de kennis te praten, en probeer erachter te komen wat hij/zij leuk vindt. Als het goed gaat, vraag dan of hij/zij een keer iets wil gaan doen buiten schooltijd, waardoor je van de kennis misschien een vriend kunt maken. Vraag of mensen die je kent je willen voorstellen aan nieuwe mensen.
Heb je het vermoeden dat je zoon of dochter zich eenzaam voelt? Maak het dan bespreekbaar door je zorgen te delen. Bedenk wel dat jongeren zichzelf vaak (nog) niet zo bewust zijn van hun gevoelens. Zij herkennen hun gevoel misschien helemaal niet als eenzaamheid, omdat er zo weinig over het onderwerp gesproken wordt.
Praat met haar
Het is belangrijk dat jij je kind laat voelen dat je er bent voor haar. Dat je er zal zijn en zal luisteren als ze wil praten. Vraag zelf ook regelmatig hoe het gaat en of ze het er over wil hebben. Het is dan vaak makkelijker om te antwoorden dan als je er zelf over moet beginnen.
Voor de meeste kinderen is pesten vooral een manier om meer (sociale) status en aanzien in een groep te verkrijgen. Ook kan pesten kan een manier zijn voor kinderen om te experimenteren met sociale vaardigheden en te testen welke gedrag wel en niet acceptabel is.
Tip 6: Laat je kind oefenen in een nieuwe omgeving
Dit kan bijvoorbeeld op een clubje of vereniging zijn, maar ook op vakantie kunnen kinderen oefenen met het opdoen van nieuwe sociale contacten. De ervaringen en het zelfvertrouwen dat je kind hier opdoet, kan je kind ook helpen in de schoolsituatie.
Pubers vinden hun culturele identiteit belangrijk. Ze kunnen zich afvragen of ze Turk of Marokkaan of Surinamer zijn of Nederlander, vegetariër of dierenbeschermer, Jehovagetuige of atheïst. De jeugdcultuur heeft veel invloed, want pubers zoeken idolen en trendsetters als voorbeelden.
Antwoord Ga iets doen, zoek via vrijwilligerswerk een bezigheid en trek op met andere vrijwilligers. Het mes snijdt aan twee kanten , je doet iets nuttigs ;-) en daarbij ontmoet je andere mensen met in ieder geval één zelfde interesse. Doe je best, succes!