Een hashtag begin je met een 'hekje' (#) gevolgd door een passend keyword zonder spaties, bijvoorbeeld #inboundmarketing of #remotesales. Als gebruiker ben je vrij in het maken van hashtags. Het enige wat je hoeft te doen is het typen van een #-teken gevolgd door een keyword in jouw social media bericht.
Hashtag staat voor een woord of combinatie van woorden zonder spaties met een # teken ervoor. Dus #hashtag om maar een voorbeeld te noemen. Het zijn herkenbare termen die met name op social media platformen vaak worden gebruikt.
Een hashtag is een woord of zin dat begint met een prefix, het #-leesteken. Hashtags werden voor het eerst gebruikt door Twitter. Het is een goede manier om berichten te categoriseren. Hashtags stellen je als gebruiker in staat om je bericht met één woord samen te vatten.
Eigenaar van een hashtag
Ofwel: kun je een hashtag claimen en bijvoorbeeld anderen verbieden die hashtag te gebruiken? Of andere rechten ontlenen aan het gebruik van die hashtag door jezelf of door anderen? Dat is (bijna) onmogelijk. Auteursrecht op een hashtag is bijvoorbeeld nog nooit iemand gelukt.
Jij hebt het alleenrecht deze te gebruiken voor de diensten en producten waarvoor je jouw merk hebt ingeschreven. Je kan dan een ander verbieden jouw merk of een soortgelijk teken te gebruiken.
Gebruik je kleinere specifieke hashtags, dan is de kans groter dat je bovenaan de resultaten terecht komt. Zorg dus dat elke post een mix heeft van kleinere, specifieke hashtags en van de iets grotere hashtags.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.
Hashtags zijn direct verbonden met de tijd dat je een foto plaatst, dus je wilt je hashtags gebruiken op het moment dat, of net nadat, je een foto hebt geplaatst. Vaak zie je dat mensen uren later nog hashtags toe gaan voegen, maar dit werkt niet. Je kunt het beste je hashtags posten op het moment dat je een foto post.
Je kunt de hashtags in je omschrijving plaatsen of als reactie onder je bericht. Beide tellen voor dat bericht. Hashtags die anderen toevoegen in een reactie op jouw post tellen niet mee. Timing is belangrijk dus plaats deze hashtags meteen als je het bericht plaatst, ook als je deze toevoegt in een reactie.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Schrijf # (het teken voor hashtag) samen met een onderwerp of zin en voeg dit toe aan je bericht om een hashtag te maken. Bijvoorbeeld: Ik heb vandaag zoveel heuvels beklommen!
De betekenis van de hashtag
De hashtag is een woord of aaneengeschreven zin waar een hekje (het #-leesteken) aan voorafgaat. Dit wordt ook wel de prefix genoemd. Hashtags bieden gebruikers op social media de mogelijkheid om een bericht of mening in één woord kernachtig samen te vatten.
hekje = Aanduiding voor het teken #. In Engelstalige landen wordt het hekje gebruikt om een rangnummer aan te geven. Het Nederlandse hekje is in opmars gekomen met de dual-tone telefoons.
Gebruik ook geen te kleine hashtags waar niemand op zoekt. Een hashtag die slechts 100x gebruikt is zet geen soda aan de dijk. Wissel af met hashtags bij iedere post, want het Instagram algoritme rekent met je af als je steeds dezelfde hashtags gebruikt. Gebruik relevante hashtags bij het bericht dat je post.
Die hashtags zorgen ervoor dat je bericht gevonden wordt door je doelgroep. Althans, door mensen die op die hashtag zoeken. Voeg daarom 5-10 korte hashtags (tot 24 tekens) toe.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Hoe vaak de volgers van een hashtag de berichten met een hashtag te zien krijgen en wanneer dat wel of niet gebeurt, is niet duidelijk. De geheime algoritmes die daarvoor gebruikt worden, kennen we niet. Maar helpen doet het altijd.
De meest gebruikte Instagram hashtags van dit moment zijn #Love #Instafood, #TBT #Cute #Me #Happy. Wanneer je deze hashtags gebruikt in jouw post zal je wel eens waar te zien zijn bij alle andere berichten met deze hashtag, maar zoekt jouw doelgroep hier ook op?
Schrijf goede content, dit wekt interesse op om meer over je bedrijf te lezen. Plaats een like-knop onder iedere pagina en artikel. Mensen die tevreden zijn, zullen sneller op de like-knop klikken. Lanceer een wedstrijd waar enkel fans aan mee mogen doen.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.