Wat je kan doen is een lege bigbag meenemen of misschien 2 en deze onder water vullen met stenen als die voorhanden zijn.Dan een kabel of touw door de hengsels en daar de boei aan vast maken. Dit is een simpele en doeltreffende manier maar er moeten wel stenen in de buurt zijn.
Deze boeien zijn meestal van rubber of plastic en opgeblazen met lucht. Ze liggen met een touw en een gewicht losjes verankerd op de bodem of drijven soms in het water (ze kunnen dan verplaatsen door stroming).
Hoe gebruik ik een Ankerboei? De ankerboei maak je vast aan je ankerlijn met een lijn (neuringlijn) nadat je het anker hebt uitgezet. Die neuringlijn maakt u vast aan het anker. Wat wij adviseren is om een musketonhaak aan de ankerlijn bevestigen en die om de ankerlijn heen haakt.
Door zijn gewicht van 35 kilo is de boei ideaal voor gebruik door één persoon. Omdat ze overal eenvoudig kunnen worden opgepakt en opnieuw worden gepositioneerd worden ze veel gebruikt bij het baggeren.
Een boei is een drijvend lichaam met grote variatie aan vormen en doeleinden. Buiten het gebruik van boeien voor het veilig navigeren van wateren, worden ze ook gebruikt voor onder andere weersvoorspellingen en de studie van het klimaat. Een boei kan ofwel geankerd zijn of vrij rond dobberen.
Boeidelen zijn van verschillende materialen gemaakt. Eigenlijk gaat hem om drie soorten materiaal, namelijk kunststof, hout en trespa.
Eigenlijk bestaan er geen regels die bepalen hoelang je voor anker mag liggen. In Nederland is er geen regel dat je verplicht om na een aantal dagen voor anker te hebben gelegen je weer weg moet.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
De richting van het vaarwater
Laterale betonning zijn de rode en groene boeien die je op een rij op ongeveer gelijke afstand in het water ziet liggen. De markering kan ook als een walbaken op de oever staan. Ze geven de richting en breedte van het vaarwater aan.
Deze boei markeert het diepste punt van het vaarwater. Je kunt hem veilig aan beide kanten passeren. De haven invarend, zie je aan stuurboord zijde een groen baken en aan bakboord zijde een rood baken.
Op dit moment is de Spirit of Australia de snelste boot ter wereld. Hij is ontworpen door Ken Warby, die hem in zijn achtertuin in Sydney in elkaar zette. Tijdens een spectaculaire testrit wist de boot een snelheid van maar liefst 511 kilometer per uur te bereiken.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
Ook de boegvorm is belangrijk voor het vaargedrag. Een 'volle' boeg creëert veel ruimte. Dit is belangrijk voor een pleziervaartuig, maar het geeft ook een hogere weerstand in het water. Een snijdende boeg geeft minder weerstand, heeft een betere koersvastheid, maar rijst minder goed uit een golfdal.
Type boot: de grootte van uw boot speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald anker. Een boot van ongeveer 7 meter heeft een anker nodig met een gewicht van 8-10 kilogram. Voor een boot van 10 meter wordt een anker van 12-14 kilogram geadviseerd.
Hoe moet je een anker ophalen? Vaar rustig naar het anker toe. Haal de lijn naar binnen. Vaar desnoods over het anker heen om deze los te maken en haal het anker naar boven.
Verkeersborden op het water: verbodsborden
Een belangrijk verkeersbord op het water is het verbodsbord. Dit is een vierkant bord met een rode rand en een rode schuine streep van linksboven naar rechtsonder. Met dit soort borden wordt altijd iets aangegeven dat niet mag. Wat er verboden is, wordt op het bord aangegeven.
Of je officieel op een jachthaven mag wonen is afhankelijk van de bestemming van de jachthaven. Als de bestemming “wonen” is, mag je legaal op de jachthaven verblijven. Je bent dan ook in bezit van een officieel woonadres. Als de bestemming “recreatie” is, mag je officieel niet wonen op de jachthaven.
Niet zonder domicilie. Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Welke dikte van de ankerlijn je nodig hebt, wordt bepaald door de lengte en het gewicht van de boot. Voor de gevlochten polyester lijnen geldt: 12mm voor schepen tot 8 meter en een gewicht van 4000kg, 14mm voor schepen tot 10 meter en een gewicht van 5000kg en 16mm voor schepen tot 12 meter en een gewicht van 6000kg.
Multiplex Okoumé (garantiepaint) boeidelen
Okoumé is een Afrikaanse houtsoort die veel wordt gebuikt voor buitenbetimmering. Wat deze houtsoort populair maakt is zijn lichte gewicht, uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, makkelijk te verwerken en te schilderen. Ideaal als materiaal om boeidelen van te maken.
Breng eerst een laag grondverf aan met een kwast of roller. Schuur deze laag, nadat deze is opgedroogd, licht op. Breng vervolgens nog een tweede laag primer aan met een kwast of roller. Schuur ook deze laag op en stof deze af, waarna je met een kwast of roller de boeiboorden afwerkt met een hoogglanslak.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.