Te weinig geld op je rekening? Staat er minder dan 125 euro op je rekening? Dan zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk van het pompstation waar je tankt: of je kunt niet tanken, of er wordt een lager bedrag gereserveerd dat nog wel op je rekening staat. De pomp zal dan afslaan op het moment dat die limiet bereikt is.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Vastgesteld is dat er bij opzettelijk tanken zonder te betalen gemiddeld minimaal €131,- aan indirecte schade ontstaat. Indirecte schade bestaat uit de tijd die de medewerker kwijt is aan vaststellen van de diefstal, aangifte doen, vastleggen van het bewijsmateriaal en de administratie.
Voor sommige automobilisten is die 125 euro niet meer genoeg om de tank vol te krijgen. Ze moeten dan twee keer tanken. Bij de meeste tankstations is de limiet daarom de afgelopen weken verhoogd naar 150 euro en er wordt overlegd over een verhoging naar 200 euro.
Een methode om betaling te garanderen. Bij het bereiken van het limietbedrag slaat de pomp af, maar door de hoge brandstofprijzen gebeurt dat soms al voor de tank vol zit en moeten mensen daarom twee keer tanken. "Vroeger was 125 euro ruim voldoende", zegt Schoenmakers. Inmiddels moet die limiet dus omhoog.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Knijp in het 'pistool' van de handgreep, nu komt er brandstof in je tank. Als de pomp meteen afslaat, kan je proberen de tank een klein stukje terug te halen, of zachtjes een beetje rond te draaien. Als de tank vol zit slaat de pomp automatisch af. Haal nu het mondstuk uit de tank.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Is een volle tank beter? Hoewel het rijden met een bijna lege tank niet verstandig is, is altijd rondrijden met een volledig volle tank ook niet zo handig. U weet dan weliswaar zeker dat u niet strandt door gebrek aan brandstof, maar al die extra brandstofkilo's moet de auto wel meesjouwen. Dat werkt afremmend.
Als je begint te tanken, stroomt de lucht vrij terug door het buisje en kun je het handvat indrukken zodat de benzine eruit stroomt. Maar als de tank vol is, staat de benzine zo hoog dat hij het openingetje in het vulpistool blokkeert. Daardoor stopt de luchtstroom en slaat de pomp af.
Bij tanken zonder te betalen gaat het echt om het afnemen van brandstof bij een bemande pomp, zonder dat daarvoor wordt betaald. Er bestaat echter ook nog een andere vorm van brandstofdiefstal, te weten het overpompen van brandstof uit andermans tank.
Het klopt dat de boete voor het tanken zonder te betalen in sommige gevallen lager is dan een volle tank brandstof. Het boetebedrag staat op 131 euro, terwijl een volle tank in een auto met een grote inhoud soms al 150 euro of meer kost. Het is echter niet zo dat de boete je tankbeurt vervangt.
Het tankstation heeft hier verder geen omkijken meer naar.” Wegrijden bij een tankstation zonder te betalen leidt tot een boete van 131 euro. Deze boete komt bovenop de prijs van de brandstof die niet is afgerekend.
Als de auto echt niet meer verder kan rijden, heeft u dat snel genoeg door. De motor hapert dan. Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst.
Het bezinksel van benzine ligt als het ware onder in je tank. Wanneer je dit bezinksel in je brandstofleidingen terecht komt kan dit verstoppingen veroorzaken. Dit geldt overigens ook voor diesel. Bovendien kan er altijd vuil en vocht op de bodem van je tank liggen.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
Volgens onderzoek van Travelcard verlaagden stations die de prijzen een of meerdere malen aanpassen in de vroege ochtend (tussen 03.00 en 06.00 uur) de prijzen om ze in de spitsuren weer hoger te stellen. Echter, 's ochtends tanken kan aantrekkelijker zijn dan in de avond.
De oorzaak zit meestal in de constructie van het vulpistool, dat je in de tankopening steekt. Dat vulpistool heeft een uitstroomopening voor de brandstof én een kleine opening die lucht aanzuigt. Het is belangrijk dat er lucht door die opening blijft stromen.
Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan in je tank met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met 1 liter meer volume in een tank van 50 liter.
De klik geeft aan dat u kunt stoppen met tanken. Als u na de klik doorgaat en u blijft drukken, zult u zien dat de benzine er via de slang weer uitloopt. Maar het kan ook subtieler: tankslangen slurpen een deel weer op als u een volle tank hebt bereikt. De meter loopt alleen wel door.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
De meeste tankstations in Nederland werken thans met zelfbediening, dus zonder pompbediende, waarbij de klant zelf zijn brandstof tankt en vervolgens in het winkeltje aan de kassa afrekent. Meestal vindt men bij de benzinepomp een emmer zeepsop om de ruiten schoon te maken en een luchtpomp voor de banden.