U nadert een gevaarlijke kruising. Deze kruisingen zijn vaak slecht zichtbaar en daarom gevaarlijk. Matig uw snelheid en let goed op.
Dit is een waarschuwing voor een gevaarlijk kruispunt. U moet voorrang verlenen aan verkeer van rechts. Weest alert, pas uw snelheid aan.
Eenvoudige uitleg: Opgelet! pas je snelheid aan, je nadert een gevaarlijk kruispunt, hier moet je ook rechts voorrang geven.
Er zijn twee groepen kruispunten: gelijkwaardige en ongelijkwaardige. Bij gelijkwaardige kruispunten hebben bestuurders van rechts voorrang. Kruispunten kunnen verschillende vormen hebben, zoals drie-, vier- en vijftaks kruispunten, en ze kunnen op meerdere manieren ontworpen zijn.
Omschrijving Verkeersbord RVV J08 - Gevaarlijk kruispunt
Dit officiële verkeersbord J08 waarschuwt voor een gevaarlijk kruispunt. Weggebruikers die deze kruising naderen, weten zo dat ze hun snelheid moeten matigen en goed dienen uit te kijken.
Voorrangsregels op een kruising
De basisvoorrangsregel voor alle kruispunten is: verkeer van rechts heeft voorrang. Op een T-splitsing, viertakskruising, verkeersplein, rotonde: overal. Ténzij voorrangsborden en -tekens een andere situatie schetsen.
Voorrangskruispunt. Dit verkeersbord geeft een voorrangskruispunt aan. Bij dit kruispunt heb je voorrang op het verkeer van links.
Een kruispunt is een locatie waar wegen en verkeersstromen elkaar kruisen of splitsen en waar verkeer van weg mag wisselen.
Het kijkgedrag is bij elk kruispunt gelijk, of je nu voorrang hebt of niet. Wanneer je voorrang hebt zal je moet kijken of je de voorrang ook daadwerkelijk krijgt en wanneer je voorrang moet verlenen zal je daar je snelheid op aan moeten passen.
Volgens de omschrijving van het RVV 1990 is een kruispunt: "Kruising of splitsing van wegen". Bij nadering van een kruispunt is het verlenen van voorrang van belang, of er kan sprake zijn van voor laten gaan.
U mag als bestuurder het kruispunt niet blokkeren, u mag dus niet midden op het kruispunt stilstaan. Bij drukte moet u het kruispunt vrij houden zodat het kruisende verkeer kan rijden als zij dat mogen.
Het is verboden om een voertuig vlak vóór of op een voetgangersoversteekplaats in te halen. Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders verlenen voorrang aan van rechts komende bestuurders. Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram.
Verschil kruising en kruispunt
In tegenstelling tot kruisingen is een kruispunt dus altijd gelijkvloers. Een kruising is soms ongelijkvloers en u kunt er nooit van richting veranderen. Dat houdt dus in dat u in het verkeer voornamelijk kruispunten tegenkomt.
Op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.
Op een kruispunt met beperkt zicht moet je erop kunnen vertrouwen dat alle verkeer dat van links komt, je voorrang zal verlenen. Uiteindelijk rijd je een beetje blind. Daarom heeft de auto ook (maar ook de fietser) die van rechts komt voorrang.
Maximale snelheid 70 km/u op kruispunten - Advocaat Verkeersstrafrecht.
Je moet lichamelijk en geestelijk gezond genoeg zijn om veilig auto te rijden. Daarom moet iedereen die rijexamen wil doen een Gezondheidsverklaring naar het CBR sturen.
Sommige gelijkwaardige kruispunten kun je gemakkelijk met 40 km/pu voorbij rijden omdat het zicht goed is. Andere gelijkwaardige kruispunten moet je juist heel rustig naderen met bijvoorbeeld 10 km/u, 20 km/u of 30 km/u omdat het zicht daar veel slechter is.
Een verkeerspunt wordt als zwart aangekruist op basis van de zware ongevallen die er de afgelopen twee jaren zijn gebeurd. Voor elk dodelijk slachtoffer krijgt een kruispunt vijf punten, voor elk zwaargewond slachtoffer drie punten en voor elke lichtgewonde één punt.
Op kruispunten geregeld met verkeerslichten zijn de voorrangsregels alleen van toepassing voor zover conflicten tussen verkeersstromen niet door de regeling zijn opgelost. Een voorbeeld is wanneer verkeer uit tegenovergestelde richting tegelijkertijd groen krijgt, inclusief de afslaande richtingen.
Voorrangsvoertuigen (blauw zwaailicht, sirene) hebben altijd voorrang. Bestuurders van rechts moet je voorrang verlenen, tenzij dit door voorrangsborden anders is geregeld. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor t.o.v. afslaand verkeer. Bij 'bijzondere manoeuvres' gaat al het andere verkeer voor, dus ook voetgangers.
De hoofdregel 'bestuurders van rechts krijgen voorrang op gelijkwaardige kruispunten' geldt in sommige gevallen niet: Een bestuurder op een onverharde weg moet voorrang verlenen aan bestuurders die op een verharde weg rijden. U moet als bestuurder altijd voorrang verlenen aan een tram.
Als je haaientanden verkeer ziet betekent het dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. En dit geldt alleen voor bestuurders. voetgangers voorrang regels zijn anders, zij behoren niet tot bestuurders. Je ziet vaak genoeg ook een verkeersbord voor de haaientanden.
Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.