Je hebt tijdens een lange rit meer nodig dan voor het blokje om naar de school of de supermarkt. Denk erover na of je zaken als een verbanddoos, gevarendriehoek en veiligheidshesje in de goede kleur in je auto hebt liggen. Als je met vier mensen gaat, dan heb je ook vier hesjes nodig.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten. Aanvullend moet dan binnen de 4,5 uur rijtijd nog een pauze van minimaal 30 minuten worden genomen.
1000 kilometer rijden wij ook ongeveer in 1 dag. Dan wisselen we wel om de 2 tot 3 uur van bestuurder. Even beentjes strekken en naar het toilet.
Volgens Google Maps is dat 13 uur en 13 minuten.
Naast een gevarendriehoek, wat in Nederland het enige verplichte item is om in de auto te hebben, is het ook verstandig om een verbanddoos, veiligheidshesjes, reservelampjes en een brandblussertje mee te nemen als je op vakantie gaat.
Je hoopt ze niet nodig te hebben, maar ook een gevarendriehoek, veiligheidshesje en EHBO-doos zijn nuttige dingen om altijd in je auto te hebben. Ga je naar het buitenland? Zorg er dan voor dat je het apk-keuringsbewijs meeneemt. In Nederland hoeft dit niet.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Je kunt ook een wedstrijdje opzetten, bijvoorbeeld; 'wie het eerst een schaap ziet die…' (vul maar in). Want, als er iets te winnen valt, doen veel kinderen graag mee! En tot slot: spelletjes waar 'snel slapen' en 'lang stil' in zijn verwerkt, zijn lekker rustig, dus doe daar vooral je voordeel mee!
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
De groene kaart is dus een internationaal verzekeringsbewijs. In Nederland hoef je hem niet bij je te hebben. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is hij ook in het buitenland niet altijd verplicht. “Je auto verzekeren moet overal.
Is een krik nodig? Het bezit en gebruik van een geel zichtbaarheidsvest is in Nederland niet verplicht, maar in andere landen kan dat wel het geval zijn: gele vesten zijn verplicht voor alle inzittenden in onder meer Kroatië, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Slowakije en Tsjechië.
In Nederland ben je als automobilist niet verplicht om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben. Maar een EHBO-doos, een gevarendriehoek en een veiligheidshesje kun je maar beter wel aan boord hebben.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Soms is het lastig te bepalen hoeveel kilometers je kunt maken tijdens een roadtrip. De gouden regel bij roadtrips is dat je gemiddeld 200-300 kilometer per dag kunt rijden. Er zijn namelijk ook dagen dat je niet rijdt. In 17 dagen kun je best uitgaan van zo'n 2000-3000 km.
Om te weten hoeveel meter je per seconde aflegt moet je de snelheid vermenigvuldigen met 1000. Je hebt dan het aantal meter per uur. 1 uur heeft 3600 seconden. Deel de uitkomst door 3600 en je weet hoeveel meters je per seconde aflegt.
Deodorant (en andere spuitbussen)
Laat daarentegen geen spuitbus achter in je auto als deze heet is, niet in direct zonlicht maar ook niet in het dashboardkastje. De hitte kan namelijk de druk verhogen en de fles laten ontploffen. Onnodig te zeggen dat dit erg gevaarlijk is, vooral als je in de auto zit of rijdt.