Een jaar. Bij de meeste hotels geldt de regel dat gevonden voorwerpen twaalf maanden bewaard worden. Wanneer items langer dan een jaar op de eigenaar liggen te wachten zijn er verschillende opties. Zo gaan er verhalen rond dat het hotelpersoneel een graai in de verloren voorwerpen bak mag doen.
Als vinder kunt u eigenaar worden van het gevonden voorwerp. U moet dan aangifte hebben gedaan bij de gemeente. Heeft u het gevonden goed zelf in bewaring en wordt de eigenaar niet binnen een jaar bekend? Dan vervallen de eigendomsrechten en wordt u eigenaar als u hierom vraagt.
Voorwerpen die u op straat vindt, zoals een paspoort, sleutels of portemonnee, levert u in bij de gemeente. Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de gemeente. Als u op straat iets vindt dan kunt u het ook bij uw gemeente melden.
Het recht op vindersloon wordt beschreven in artikel 5:10, tweede lid Bw. Daarin wordt bepaald dat 'de vinder die aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, naar omstandigheden recht heeft op een redelijke beloning'.
Het zoeken naar gevonden voorwerpen per gemeente kunt u doen via de link Alle Gemeenten . Maar ook gericht zoeken naar bijvoorbeeld voorwerpen bij de NS, of Amsterdam. U kunt dit doen via de zoekoptie rechts bovenin. Indien u een gevonden voorwerp heeft welke u wilt aanmelden doe dat Hier.
De vinder kan zijn vondst mee naar huis nemen maar ook afgeven op het gemeentelijk servicepunt. Daarmee doet hij afstand van zijn rechten. Als de eigenaar zich binnen drie maanden niet meldt, mag de de gemeente de zaak verkopen, weggeven (bijvoorbeeld aan de vinder) of vernietigen.
Verloren en gevonden voorwerpen meldt u bij de gemeente. Kijk op de website van uw gemeente hoe u dat doet.
Een schat gevonden, wat nu? Wanneer de schat gevonden is, dient de vinder met 'bekwame spoed' de schat te melden bij de gemeente. De gemeente zal vervolgens controleren of de eigenaar inderdaad onmogelijk getraceerd kan worden. Mocht dat het geval zijn, dan mag u zichzelf een echte geluksvogel noemen.
Gevonden zaken (bv. sleutels, portefeuille, gsm,...) kunnen afgegeven door de vinder op bij dichtstbijzijnde politiepost of het gemeentehuis.
Wanneer je iets waardevols gevonden hebt, moet je dit melden bij het politiebureau in de gemeente waar je woont. Je kunt ervoor kiezen een melding te maken van de vondst of je kunt het bij de politie in bewaring geven.
Je hoeft het niet naar de politie te brengen, maar je moet het wel melden. Officieel is het niet van jou tot het een jaar lang niet opgeëist is, dus je hebt eigenlijk een jaar lang de kans dat je het moet inleveren. Maar als jij het meldt bij de politie, wat je hebt gevonden, en waar, dan mag je het zelf ook bewaren.
Tot die tijd was dat een taak van de politie. Om spullen makkelijker terug te vinden, werken meer dan 250 gemeenten samen met het landelijke portaal www.verlorenofgevonden.nl. Daarop is te zien of iemand je portemonnee, sleutels of fiets heeft gevonden en waar je die kunt ophalen.
Paspoort of identiteitskaart teruggevonden na aangifte
Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien.
In het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat een gemeente verantwoordelijkheid draagt voor de uitvoering van de 'zorgplicht onbeheerde zaken'. Dit omvat registratie, beheer en bewaren van verloren en gevonden voorwerpen.
Wat gebeurt er vervolgens met een gevonden rijbewijs? De RDW controleert bij Nederlandse rijbewijzen of de persoon in de Basisregistratie Personen (BRP) staat ingeschreven en/of er maatregelen aanwezig zijn. De RDW stuurt het rijbewijs naar het bij de RDW bekende adres als er geen maatregelen aanwezig zijn.
Uit artikel 5.7 Erfgoedwet blijkt derhalve dat het altijd een overheid is die eigenaar wordt van archeologische vondsten die zijn aangetroffen bij opgravingen, tenzij iemand zijn eigendom kan bewijzen.
Bij diefstal van de elektronische identiteitskaart (eID) moet u onmiddellijk aangifte doen bij de politie. Als u uw eID verloren bent, moet de aangifte gebeuren bij het gemeentebestuur of, buiten de kantooruren, bij de politie.
Als je iets vindt op een publieke plaats, op de openbare weg bijvoorbeeld, dan moet je dat bij de politie of de gemeente afgeven. Die houdt het bij en zoekt de eigenaar of wacht tot die zijn verloren voorwerp komt terugvragen. Is er na 6 maanden geen eigenaar opgedoken, dan blijft het voorwerp eigendom van de gemeente.
,,Als indicatie wordt vaak tien procent van de dagwaarde aan vindersloon genoemd. Daarnaast eventuele kosten voor het in dezelfde staat houden. Meestal zijn daar geen kosten voor nodig, maar als je bijvoorbeeld een hond of een kat vindt, moet je toch voer kopen."
Meervoudige vermissingen
Wanneer de aanvrager 3 of meer vermissingen (van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten) heeft in 5 jaar, komt hij in aanmerking voor opname in het Register Paspoortsignaleringen (RPS) op grond van artikel 24b Paspoortwet. De aanvraag voor een nieuw paspoort wordt dan aangehouden.
Tot 18 jaar: € 36,95. Vanaf 18 jaar: € 68,50. Tot 18 jaar: € 88,55. Vanaf 18 jaar: € 120,10.