Bij het klimmen wordt vaak de dubbele achtknoop gebruikt. Zo krijg je een lus die niet verschuift maar toch gemakkelijk weer los te krijgen is. De knoop wordt vaak aan de klimgordel vastgemaakt.
Een achtknoop of Vlaamse steek is een knoop die aan het einde van een lijn gelegd wordt als stopperknoop, dus met als doel de doorsnede van de lijn te vergroten, om zo bijvoorbeeld te voorkomen dat de schoot op een zeilboot uit een blok of een leioog schiet.
De Paalsteek. De paalsteek is een simpele knoop om een mooie lus te maken waarmee je iets kan vastzetten. Het is een hele sterke knoop en kan dus zware ladingen dragen, mits het touw ook sterk genoeg is. De lus zal niet strakker of losser worden.
Een wurgsteek is een knoop waarmee een lijn aan een paal of iets dergelijks bevestigd kan worden. De knoop lijkt enigszins op de mastworp, maar kenmerkend voor deze knoop is dat hij zichzelf steeds verder vast trekt.
Een door zeelieden gebruikte knoop om een touw vast te maken.
Verbind een touw aan het midden van een ander touw met de magnussteek (rolling hitch). Wikkel het uiteinde van het ene touw twee keer rond de hoofdlijn. Trek hetzelfde uiteinde over de twee wikkelingen en stop het onder de hoofdlijn -- trek door om strak te trekken.
De belangrijkste toepassing van de achtknoop is uiteraard het inbinden in het klimtouw. Daarbij is de teruggestoken methode de meest directe, en ook de veiligste. Het vraagt uiteraard wel van klimmer dat deze de knoop foutloos kan leggen.
Om de knoop te maken, draai je het uiteinde van het koord 3 tot 5 keer om zichzelf en het andere koorddeel heen. Duw nu het einde van het koord door de lussen – ook door de eerste lus. Trek nu aan het einde van het koord om de lussen vlak en strak te trekken. Knip het einde van het koord dicht op de knoop af.
Wanneer we de wind uitleggen in 'knopen': Een knoop is een eenheid van snelheid die gebruikt wordt in de scheepvaart. Een knoop is een zeemijl (1852meter) per uur. Een knoop is dus een snelheid van 1,852 km/h of 0,5144… m/s.
Een knoop staat in deze methode voor een snelheid van één nautische mijl (1852 meter) per uur.
Aanmeren met je boot
Neem landvasten altijd dubbel. Ga langzaam vooruit zodat de boot nu optimaal evenwijdig aan de steiger ligt. Bevestig nu het landvast aan de voorzijde aan één van de bolders. Hierna maak je de boot met twee springen vast om te voorkomen dat je schip teveel kan bewegen.
Eén lus ondersteunt het lichaam, rond de borst en onder de armen, en de andere ondersteunt de benen onder de knieën. De Brandweerlus bestaat uit een Handboeiknoop afgewerkt met een vergrendelde Halve steek rond elke lus. De lussen blijven verstelbaar totdat de Halve steken worden vastgezet.
De halve knoop is de makkelijkste knoop en meestal de eerste die iemand leert. Maak een lus die lijkt op de looping in een achtbaan. Haal één van de uiteinden van het touw door die lus. Trek de uiteinden in tegengestelde richting zodat de knoop strak komt te zitten.