Interactie en mediarijkheid
Interactieve berichten zorgen namelijk voor meer arousal en positief sentiment. Ook zagen de onderzoekers dat berichten die rijk zijn aan content-elementen als video, foto of muziek het goed doen voor engagement.
Engagement is een belangrijke indicatie dat iemand zich verbonden voelt met je merk. Die verbondenheid kan er vervolgens voor zorgen dat iemand (opnieuw) klant wordt, klant blijft, of meer met je organisatie wil samenwerken.
Gebruik een aantrekkelijke profielfoto en een betekenisvolle gebruikersnaam. Maak aantrekkelijke afbeeldingen en video's met duidelijke boodschappen. Gebruik hashtags goed, zodat je berichten door zoveel mogelijk mensen worden gezien. Wees actief en heb regelmatig interactie met andere gebruikers.
De definitie van engagement is als volgt: 'een situatie waar een persoon zich betrokken bij voelt'. In marketingtermen betekent engagement de mate waarin je klant zich betrokken voelt bij jouw business en/of product. Dit noem je ook wel customer engagement.
Als iedereen een bericht leuk vindt, dan is de kans groot dat jij het ook kan waarderen. Als iedereen veel wc-papier koopt, doe jij het ook. Nu de aantallen op veel accounts niet meer zichtbaar zijn, worden we ook niet verleid een ander na te doen en likes uit te delen. Dat is een reden waarom het aantal likes afneemt.
Instagram Stories
Ze worden veel bekeken en je kunt foto's, video's en zelfs links plaatsen. Het addertje onder het gras is dat de foto's of video's na 24 uur verdwenen zijn. Dus gebruik hier echt tijdelijk relevante content.
Instagram-volgers verloren door eigen gedrag
Volgers kunnen bijvoorbeeld afhaken omdat je niet consistent berichten plaatst, juist te veel berichten deelt of geen goede eerste indruk maakt. Ook kan het zijn dat je bijschriften niet interessant genoeg zijn, of dat er geen consistentie in je berichten zit.
Gemiddeld ontvangt een video 24,25 reacties en 1097,9 likes per post.
Je zendt alleen maar. Als je alleen maar met jezelf bezig bent en puur berichten de wereld inzendt, is de kans klein dat je gaat groeien. Instagram is een sociaal medium, wat betekent dat het de bedoeling is dat je sociaal bent. Ga voor interactie en ga niet alleen een paar minuten online om je foto te droppen.
Vanaf 2022 lijkt het er echter op dat Instagram gebruikers beperkt tot 120 likes per uur of 300-500 per dag.
Wees consistent in je niche
Het Instagram-algoritme leert voortdurend van jou. Elke post die je deelt, hashtag die je gebruikt en engagement die je creeërt, geeft het algoritme een indicatie van waar jouw account om draait. Hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit zult krijgen.
INSTAGRAM TIP #1: Wees consistent
Jouw volgers volgen niet alleen jouw account, ze zien dagelijks zo'n honderden foto's voorbijkomen als ze de app openen. Plaats meerdere keren per week een foto, zodat jouw foto zoveel mogelijk bovenaan komt te staan en jouw volgers de foto ook zien.
Wat is social media engagement? Social media engagement is alle interactie die je als bedrijf of persoon hebt met anderen op social media. Die like op jouw nieuwe profielfoto, het delen van een verhaal op Instagram, maar ook de klacht die een klant plaatst als reactie op jouw LinkedIn post.
Hoe bereken je engagement? Om de engagement rate te berekenen, delen we het totaal aantal likes en reacties door het aantal volgers van het betreffende account. Door in percentages te spreken, kun je accounts met elkaar vergelijken.
Employee engagement wordt vaak vertaald met medewerkersbetrokkenheid – een gevoel van verbondenheid met de organisatie. Maar engagement gaat ook over bevlogenheid: over helemaal opgaan in en energie krijgen van je werk, over geïnspireerd zijn en werken vanuit passie.
Kan iedereen influencer worden? Het is veel werk om een influencer te worden, maar als je er tijd in steekt is alles mogelijk. Je moet veel content produceren die mensen willen zien en interactief met je volgers omgaan.