Als consument heeft u vaak het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden (ook wel herroepingsrecht genoemd), ook als er geen sprake is van vertraging in de levering.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Als de verkoper er niet in slaagt om binnen deze termijn te leveren, dien je de verkoper meestal nog een extra periode van 2 weken te gunnen om het product alsnog te bezorgen. Als het product na deze extra tijd nog steeds niet is geleverd, heb je het recht om de aankoop te annuleren en je geld terug te vragen.
Als het gaat over een online aankoop binnen de EU dan heb je een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen vanaf de dag van ontvangst van je pakket. Je kan zelfs al gebruik maken van je herroepingsrecht zonder de levering af te wachten.
Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht.De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender. Op Consuwijzer.nl staat een voorbeeldbrief: bestelling te laat geleverd.
Als u door een verzender bent geïnformeerd dat er een pakket is verzonden en u vermoedt dat het pakket vertraagd of mogelijk zoek is geraakt, neem dan contact op met de verzender van het artikel en vraag hem/haar om:Het trackingnummer door te geven, of;Het pakket te volgen .
Dan moet u de verkoper extra tijd geven om het product alsnog te leveren. Daarvoor kunt u hem het beste een brief of e-mail sturen. Hebt u het product na die extra tijd nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken (ontbinden).
Wanneer u niks heeft afgesproken over het moment van levering, geldt de wettelijke levertijd van 30 dagen. Ontvangt u het product niet binnen deze termijn, dan moet u de verkoper extra tijd geven om alsnog te leveren. Stel de verkoper hiervan op de hoogte via de mail of per brief.
Controleer het bezorgadres dat u aan de verkoper hebt doorgegeven.Neem vervolgens contact met hen op en vraag waar uw bestelling is . Als de verkoper beweert dat hij het heeft bezorgd of niet weet waar het is, kunt u om een nieuwe bezorging vragen. In sommige gevallen kunt u mogelijk een terugbetaling krijgen.
De gegarandeerde levertijd daarentegen is een toezegging van het transportbedrijf dat de zendingen op een bepaalde datum en tijd worden afgeleverd. Als de levertijd wordt overschreden, ontvangt de verzender meestal een vergoeding.
De verkoper is je aanspreekpunt.Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen.
Als u een klacht heeft over uw aankoop, dan moet u eerst contact opnemen met de verkoper.Komt u er samen niet uit?In Nederland kunt u dan naar de Kantonrechter of een geschillencommissie stappen.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Als er geen specifieke levertijd is afgesproken, geldt de wettelijke levertijd. In Nederland is dit maximaal 30 dagen na het plaatsen van de bestelling. De webshop moet ervoor zorgen dat het product binnen deze termijn wordt geleverd.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
Binnen de Benelux bezorgen wij in de regel binnen de 24 tot 48 uur. Voor verdere bestemmingen is de overkomstduur langer. Kijk voor de verwachte bezorgdatum op binnenlandse of internationale zending. Hoelang je pakket onderweg is, hangt af van de bestemming.
Wanneer uw pakket gemarkeerd is als afgeleverd, maar u heeft niets ontvangen, neem dan direct contact op met de verkoper (niet met de bezorgdienst). De verkoper zal met de bezorgdienst overleggen en u doorgaans vragen om een dag of twee af te wachten, omdat veel pakketjes alsnog aankomen.
Dit moet u doen als het artikel niet is aangekomen: Informeer eerst de verkoper . Controleer of de bestelling is verzonden binnen de door de verkoper beloofde tijd. U kunt de bestelling annuleren als dat niet het geval is. Betwist alle kosten die op uw creditcardafschrift staan als een artikel nooit aankomt.
Als u een pakket heeft dat niet is aangekomen, stuur dan een e-mail naar EVRI met het trackingnummer en andere relevante informatie, inclusief de namen van de verzender en ontvanger, de datum waarop het pakket is verzonden en de inhoud . De koerier zal het pakket onderzoeken en er alles aan doen om het te vinden.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Dit doe je schriftelijk door een brief of een mail te sturen ter attentie van het bedrijf waarbij je je beroept op je herroepingsrecht. Tevens vraag je duidelijk om je geld terug te ontvangen binnen de wettelijke termijn daarvoor van 14 dagen. Het bedrijf is verplicht om je terug te betalen.
Zending staat langere tijd stil of lijkt vermist
In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender. Maar wat als het pakket al is overgedragen aan DHL? – Ook dan adviseren we je contact op te nemen met de verzender. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld.
U kunt de contactgegevens van een bedrijf meestal vinden op hun website of door te zoeken naar een telefoonnummer of e-mailadres . Het is belangrijk om op te merken dat een bedrijf geen leverdatum kan garanderen tenzij het artikel al in het magazijn ligt.
In beginsel bestaat in die verhouding geen leveringsverplichting van die leveranciers. De Nederlandse wetgever gaat immers uit van de contractsvrijheid van partijen op grond waarvan een leverancier niet verplicht kan worden zijn produkten aan een afnemer te leveren.
Uitvoeringsgarantie – leveringsgarantie
Dit is de meest gebruikte garantie die er voor zorgt dat uw opdrachtgever de zekerheid heeft dat u het aangenomen project tijdig en compleet oplevert.