Dit kan gedurende een periode van maximum één maand. In dat geval moet u in de wagen een schriftelijke toelating van de buitenlandse eigenaar bewaren. De eigenaar moet in dit document verklaren dat hij het voertuig gratis ter beschikking stelt, voor een vastgestelde periode, met einddatum.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
als de eigenaar van het voertuig tijdelijk afwezig is en het voertuig maximum 6 maanden onafgebroken in België staat. als een voertuig maximum 1 maand gratis ter beschikking wordt gesteld van een privépersoon die in België verblijft.
Als Nederlander mag je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken rijden, tenzij je (tijdelijke) vrijstelling via de douane hebt geregeld. Dat heeft alles te maken met de belastingplicht. Voor iedereen die buiten Nederland woont, geldt vrijstelling op basis van het internationaal recht.
Het is voor jou als Nederlander illegaal om met een buitenlands kenteken te rijden. Dus als jij een Duitse auto leent zonder daar specifieke vrijstelling voor te hebben, dan krijg je een forse boete van de Belastingdienst als je gepakt wordt.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Je kunt geen buitenlandse auto verzekeren in Nederland zolang de auto een buitenlands kenteken heeft. Ben je maar tijdelijk in Nederland, dan is je buitenlandse autoverzekering gewoon geldig. Woon je Nederland? Dan moet je de auto overschrijven op een Nederlandse kenteken.
U krijgt een Spaanse kenteken, moet de auto verzekeren en u moet inschrijvings- en motorrijtuigenbelasting betalen. Wanneer u niet langer dan 6 maanden uw auto in Spanje stalt verblijft, hoeft u uw auto niet in Spanje in te schrijven. Uw auto mag ingeschreven blijven in Nederland.
Hoe moet ik een nummerplaat aanvragen? Je nummerplaat aanvragen moet via het roze formulier, ook wel het inschrijvingsformulier genoemd. Wie je dat geeft, hangt af van de soort wagen dat je wilt laten verzekeren. Bij een nieuw voertuig wordt het roze formulier bezorgd door de autodealer of garagist.
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de landcode HR die bij Kroatië hoort? Dit is de uitleg bij een deel van de landcodes die worden gebruikt voor buitenlandse kentekens.
Een Duits kenteken opzoeken
Een Duits kenteken check is dus niet mogelijk, maar dit betekent niet dat je een Duitse auto niet kunt controleren. Als je naar een dealer in Duitsland gaat, dan kun je bij deze dealer het chassisnummer van de auto opvragen. Het chassisnummer wordt ook wel het VIN of het framenummer genoemd.
u verkoopt uw voertuig met Nederlands kenteken en koopt hiervoor in de plaats een (nieuw of tweedehands) voertuig met Duits kenteken; u laat uw voertuig keuren bij een “TÜV-station” en vraagt na goedkeuring een Duits kenteken aan.
Kun je zomaar in Spanje gaan wonen? Ja, dat kan. Als inwoner van de EU heb je het recht om in ieder land van de Europese Unie te gaan wonen. Heb je de Nederlandse nationaliteit (of die van een ander EU-land), dan kun je dus in Spanje gaan wonen.
U kunt uw voertuig laten keuren in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte, in een door de overheid van het betrokken land erkend keuringscentrum.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
Het is niet mogelijk om je auto te verzekeren zonder kenteken. Als je een kenteken hebt ontvangen van de Rijksdienst voor Wegverkeer – RDW- kun je pas officieel een autoverzekering afsluiten. Ook heb je een meldcode nodig. Daarnaast kun je geen auto verzekeren op basis van het chassisnummer of het model.
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd.
Altijd de laagste premie voor uw autoverzekering in Spanje, al vanaf 180 euro per jaar* Wanneer u voor het eerst een autoverzekering of een motorverzekering afsluit in Spanje, dan telt uw opgebouwde no-claim uit een ander land hier niet.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
De rijtaks (of gewoon wegenbelasting)
De bedragen variëren van zo'n 80 (voor een 0,7-liter motor) tot zo'n 2.000 euro (voor motoren groter dan 4,0 liter) per jaar. Hierbij zijn de verschillen tussen diesel en benzine vaak een heel stuk minder groot dan in Nederland, wat verklaart waarom België zo'n dieselland is.
Naast de eenmalige BIV, betaalt u ook een jaarlijkse verkeersbelasting. Voor personenwagens, minibussen en motorfietsen krijgt u automatisch een betalingsuitnodiging zodra u uw voertuig inschrijft. De jaarlijkse verkeersbelasting wordt berekend op basis van onder meer het vermogen (KW - kilowatt) van het voertuig.