Het acroniem SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (Sterkten, zwaktes, kansen en bedreigingen). Met een SWOT zet je de kansen en bedreigingen uit de omgeving en sterke en zwakke punten van een organisatie systematisch tegen elkaar af en analyseer je deze.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Onderstaande voorbeelden kunnen zowel een kans of een bedreiging zijn: Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging)
kansen: waar liggen jouw kansen? Zijn er nieuwe banen in jouw vakgebied? Hoe kan je vernieuwen in je huidige rol? bedreigingen: wat staat er (mogelijk) in de weg en welke belemmeringen zijn er waardoor je je niet verder kunt ontwikkelen?
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.
Enkele voorbeelden van zwakke punten binnen de organisatie, kunnen zijn; weinig productinnovatie, weinig kennis in huis op het gebied van marketing, een negatief imago, achterblijven bij de concurrentie, moeilijk de juiste doelgroep kunnen bereiken, verouderde faciliteiten, moeilijk kunnen samenwerken met andere ...
Wees flexibel in je gedrag
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg er dus ook voor dat je jouw succes op meerdere manieren kunt bereiken. Als een bepaalde manier niet leidt tot succes doe dan wat anders. Dit vraagt ook doorzettingsvermogen; leer om te gaan met tegenslagen.
De eerste S van SWOT staat voor Strengths (sterktes). Hierin ga de sterke punten van het bedrijf, product of dienst benoemen. Belangrijk is om te onthouden dat dit de interne sterktes zijn. Je gaat dus kijken waar jouw kracht ligt ten opzichte van je concurrenten.
Een persoonlijke SWOT Analyse is eigenlijk een invulschema met vier kwadranten, die je zelf eenvoudig kunt maken. Plaats in het kwadrant linksboven je sterktes en rechtsboven je zwaktes. Linksonder zet je je kansen en rechtsonder de bedreigingen. Probeer om in alle kwadranten ten minste 3 of 4 aspecten te benoemen.
Een handige methode om uw organisatie te leren kennen en te kijken waar uw organisatie staat en naartoe moet, is de SWOT-analyse. De vier letters staan voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats. Oftewel: wat zijn de sterke en zwakke kanten van uw organisatie, en welke kansen en bedreigingen zijn er?
Situatieanalyse maken
Begin met het maken van de situatieanalyse. Bij de situatieanalyse onderzoek je de huidige stand van zaken. Formuleer de doelstellingen van je onderzoek en voer de analyse van de externe omgeving en de analyse van de interne omgeving uit. Dit levert sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen op.
Beschrijving. De SOAR-analyse is een planningsinstrument dat de focus van de organisatie legt op de actuele sterktes en een wervende toekomstvisie om strategische doelstellingen te formuleren. Deze werkwijze steunt op het concept van het 'waarderend onderzoek' (appreciative inquiry).
Typerend voor een valkuil is: Het gaat altijd over soms (soms of regelmatig stap je in je valkuil) Wat je als zwak ervaart van jezelf (als minpunt) Wat je bij jezelf door de vingers ziet, waar je aan voorbij zou kunnen gaan of waar je de neiging hebt om het goed te praten.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Gunstige omstandigheden in de omgeving van de organisatie op grond waarvan men concurrentievoordeel kan behalen.
Wat is de confrontatiematrix? De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen. BInnen een marketingplan speelt de confrontatiematrix vaak een belangrijke rol.
Het neerzetten van je strategische opties gaat aan de hand van een zogenaamde confrontatiematrix, een marketingklassiekertje. Dit is een tabel waarin de sterke en zwakke punten van je organisatie tegenover de kansen en bedreigingen uit de markt worden gezet.
Je praat dan over een persoonlijke sterkte zwakte analyse (SWOT). Je komt er hiermee achter waar jouw kansen liggen en bedreigingen zijn op de arbeidsmarkt. Hierdoor maak je het voor jezelf makkelijker om een baan te vinden en kun je jouw krachten beter overbrengen in je motivatiebrief of tijdens een sollicitatie.
Een strategisch optie is een mogelijkheid voor een organisatie om tot verbeterd of nieuw concurrentievoordeel te komen via betere of nieuwe waardecreatie op basis van een verband tussen ontwikkelingen die zich in haar omgeving voltrekken en haar beschikbare middelen en vaardigheden.
Nadeel 1: blind voor de impact. Het eerste nadeel aan het SWOT-model is dat men vaak de bevindingen niet weegt op basis van de impact die de sterkte, zwakte, kans of bedreiging heeft op de organisatie. Bij een weging verdeel je 100% over de zwakten en sterkten en 100% over de kansen en bedreigingen.