Overgangsregeling tot 2030 Schonere bestelauto's en jongere vrachtauto's die rijden op benzine, diesel of lpg mogen nog wat langer in de ZE-zone komen. Dat geldt voor: Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
Dieselbestelauto's. De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.
Technisch gezien is het mogelijk om deze conversie uit te voeren, maar het is niet altijd praktisch of kosteneffectief . In essentie moet u een nieuw uitlaatgasnabehandelingssysteem installeren om uw Euro 5-auto te laten voldoen aan Euro 6. Deze upgrade kan echter prijzig zijn en garandeert niet dat uw auto aan de ULEZ-normen voldoet.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
Om aan de Euro 5-norm te voldoen, moet een dieselauto een roetfilter (DPF) hebben en mag hij niet meer dan 0,18 g/km aan NOx-gassen uitstoten . Een benzineauto mag niet meer dan 0,06 g/km uitstoten.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd. Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie op 31 december 2013 van kracht werd voor nieuwe personenwagens.
Tot 2030 nog toegang tot milieuzone
Dieselauto's met emissieklasse 5 of 6 of auto's op benzine, LPG of CNG mogen zeker nog tot 1 januari 2030 de milieuzone in. Bij hybride auto's kijken we op basis van de brandstof of de auto de milieuzone in mag.
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden.
De Euro 6-norm legt een verdere, aanzienlijke verlaging op van de NOx-uitstoot van dieselmotoren (een reductie van 67% ten opzichte van Euro 5 ) en stelt vergelijkbare normen vast voor benzine- en dieselmotoren.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028. Vrachtauto (bakwagen) met emissieklasse Euro 6 die op op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 2028.
Ondanks de betrokken technische complexiteiten, kunt u uw voertuig inderdaad converteren van Euro 5 naar Euro 6 -normen .
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.