Rotterdam en Schiphol zijn de mainports van Nederland. Het zijn grote logistieke knooppunten, met veel bedrijvigheid, in een dichtbevolkt gebied. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de veiligheid van de mensen die er werken en wonen. En dat de gezondheid van omwonenden en gevolgen voor het milieu meewegen.
Rotterdam ligt aan de Noordzee in de delta van grote Europese rivieren. De haven is voor grote zeeschepen bereikbaar. In het 'achterland' van de haven (onder meer Duitsland) wonen op een dag rijden wel honderd miljoen mensen. Daarom is Rotterdam zo'n goede plek voor de belangrijkste haven van Europa.
Een mainport moet aan een aantal kenmerken voldoen. Een mainport moet onder andere verschillende transportmogelijkheden bieden, een goede bereikbaarheid en een strategische ligging hebben en zijn er belangrijke diensten aanwezig.
Een mainport is een knooppunt van belangrijke transportroutes. Het woord is een specifiek Nederlandse beleidsterm en wordt vooral gebruikt om het (inter)nationale belang van de haven van Rotterdam en de luchthaven Schiphol te onderstrepen.
De haven van Rotterdam is belangrijk op het gebied van overslag van containers en massagoederen, ook wel 'bulkoverslag' genoemd, zoals aardolie, chemicaliën, kolen en ertsen. De natte bulk nam daarbij ruim de helft voor zijn rekening, de droge bulk een zesde. Containeroverslag maakt bijna een derde deel van het totaal.
De haven speelt ook een belangrijke rol bij de invoering van LNG (liquefied natural gas) als een schonere, alternatieve brandstof in Europa. Ook de ambities ten aanzien van biobrandstoffen, bio-energie en biochemicaliën zijn grenzeloos.
De haven in Shanghai (China) heeft meer dan 42 miljoen teu doorgevoerd in 2018 en is daarmee de grootste.
Een Mainport is een knooppunt van allerlei soorten vervoer met een belangrijke economische betekenis. De Mainport Schiphol verbindt Nederland met de wereld, met vliegtuigen, treinen, taxi's en OV. De hogesnelheidstrein naar Parijs bijvoorbeeld, rijdt wel negen keer per dag.
Achterland kan verwijzen naar: synoniem voor hinterland of periferie, een term uit de geografie om een handelsgebied of geografisch minder belangrijk gebied aan te duiden ten opzichte van een stad of andere belangrijke locatie.
De door mainport Rotterdam gerealiseerde toegevoegde waarde in ons land groeide van 25,2 naar 45,6 miljard euro in deze periode (tabel S1). Ook de werkgelegenheid groeide: van 293 naar 385 duizend werkzame personen: een groei van het aandeel van de werkgelegenheid in ons land van 3,4 naar 4,2 procent (tabel S2).
De Rotterdamse haven heeft zijn grootte en daarmee leidende positie te danken aan zijn uitstekende bereikbaarheid vanaf zee. En door de monding van de Rijn ligt er een achterland met zo'n 460 miljoen inwoners binnen bereik. De haven strekt zich uit over een lengte van ruim 40 kilometer.
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een omzet van circa € 770 miljoen.
Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).
Zeeschepen brengen goederen voor Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Deze landen zijn het achterland van de Rotterdamse haven. Veel goederen worden meteen overgeladen op een binnenvaartschip, goederentrein of vrachtwagen.
Doorvoerland: Land dat niet het land van oorsprong is van het Keurhout (product), waarin dit verhandeld en/of bewerkt wordt, maar niet geleverd wordt aan de eindconsument.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.
Het netwerk van KLM verbindt Nederland met alle belangrijke economische regio's in de wereld. Via haar thuishaven Schiphol kunnen de KLM passagiers snel en gemakkelijk overstappen en is ook voor vracht praktisch elke bestemming in de wereld uitstekend bereikbaar.
Ingeval van een vlucht met een connected afhandeling bedraagt de verschuldigde basisvergoeding naar gewicht voor een landing dan wel een start: a. voor vliegtuigen met een gewicht tot en met 20.000 kg MTOW € 74,60; b. voor vliegtuigen met een gewicht van meer dan 20.000 kg € 3,73 per 1.000 kg (of gedeelte daarvan).
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
De Eurogeul of Euro-Maasgeul, het laatste stuk wordt Maasgeul genoemd, is een gegraven vaargeul op de Noordzee die toegang verschaft tot de haven van Rotterdam. De Eurogeul heeft een lengte van 25 zeemijl (45,65 kilometer), de Maasgeul heeft een lengte van 6 zeemijl (11,35 kilometer). De diepte van beide is 23 meter.
Grootste havens
De haven van Rotterdam, elfde wereldwijd in containertrafiek, is de grootste haven van Europa. De haven van Antwerpen is veertiende op de wereldranglijst voor containertransport. De haven van Duisburg is de grootste binnenhaven ter wereld.
In 2021 werd 593 miljoen ton aan goederen overgeslagen in de Nederlandse zeehavens. Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland. Hier werd 457 miljoen ton overgeslagen. Rotterdam is tevens de grootste haven van Europa.
De haven ligt in de delta van grote Europese rivieren, is voor zeeschepen bereikbaar en heeft op dit moment een achterland met wel honderd miljoen mensen op één dag rijden. Het is de natuurlijke plek voor de belangrijkste Europese haven.
Rotterdam ontstond rond 1270, toen inwoners van het gebied rond de Maas en de Rotte begonnen met de bouw van een dam in de Rotte. De stad werd al snel een handelsplaats en de eerste havens werden gecreëerd. In 1340 kreeg Rotterdam stadsrechten en werd begonnen met het bouwen van stadsmuren en kanalen.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."