De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, behalve voor grootbedrijven aan het mkb en als er iets anders is afgesproken in een contract. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen mag alleen als u kan laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.
met de eerstvolgende Het zal per omgaande post worden bezorgd.
Een factuur of vordering kan verjaren en is dus niet eeuwig geldig. De verjaringstermijn is in principe vijf jaar, afhankelijk van het feit of het om zakelijke klanten of consumenten gaat.
Schuldeiser schakelt incassobureau in
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Iedereen in Nederland die een rekening te laat betaalt, krijgt te maken met de Wet op de Incassokosten. Als je een rekening niet op tijd betaalt, moet de schuldeiser je volgens deze wet eerst nog een keer herinneren aan de te late betaling. Deze herinnering wordt ook wel een ingebrekestelling genoemd.
Gemiddeld gezien sturen bedrijven tussen de één en drie aanmaningen, voordat ze overgaan tot het inschakelen van een incassobureau. Over het algemeen geldt: na het verlopen van een redelijk termijn, dient u minimaal één aanmaning te sturen voordat u een incassobureau mag inschakelen.
Stap 2: de aanmaning
Het grote verschil met een betalingsherinnering is de toon van de aanmaning. Met andere woorden: een betalingsherinnering is een vriendelijk verzoek, een aanmaning is een sommatie. Je verzoekt een debiteur die in gebreke blijft dringend om aan zijn betalingsverplichting te voldoen.
Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.
De Wet Betalingstermijnen hanteert een redelijke termijn en deze bedraagt bij b2b overeenkomsten 30 dagen. De termijn van 30 dagen is de wettelijke betalingstermijn die van kracht is, wanneer er verder in de desbetreffende overeenkomst geen betalingstermijn is vastgelegd.
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Een vervaldatum is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Je kunt een factuur-vervaldatum op twee manieren benoemen. Een mogelijkheid is om het aantal dagen te benoemen. Wij verzoeken je de factuur binnen 14 dagen te betalen.
Formele voorbeeldtekst
Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om binnen 5 dagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer [NL XX BANK XXXX XXXX XX] ten name van [rekeningnaam]. Indien uw betaling deze e-mail heeft gekruist, kunt u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.
De Wet normering buitengerechtelijke incassokosten (WIK)
Dit doet u met een aanmaning. In deze aanmaning moet u uw debiteur nog eenmaal 14 dagen de gelegenheid geven om de openstaande factuur, zonder bijkomende kosten, te betalen. Deze aanmaning is ook wel de 14-dagenbrief gaan heten.
Wat mag een incassobureau niet? Een incassobureau mag geen officiële documenten maken, zoals een dagvaarding. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding afgeven of versturen.
De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.
Onder een periodieke betaling valt huur, rente, premie, abonnement, GWL etc. Een schuld hierop verjaart na vijf jaar. Stel dat een premie is gefactureerd op 1 oktober 2021 en deze betaling wordt nooit voldaan. Dan verjaart deze vordering op 1 oktober 2026.
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.