Na betaling van de BPM hanteert de Belastingdienst een officiële wachttermijn van 6 werkdagen. De inspecteur kan u in die tijd oproepen uw voertuig te tonen op 1 van de locaties van dienst Domeinen Roerende Zaken in Soesterberg, Hoogeveen of Bleiswijk.
Hebt u de aangifte volledig en juist ingevuld en opgestuurd? Dan is deze na 4 werkdagen zichtbaar in ons systeem. Tot die tijd kunnen wij geen vragen beantwoorden over de status van uw aangifte. Daarna controleren we de aangifte binnen 7 werkdagen.
Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW. De actuele hoogte van het netto rest-bpm bedrag is afhankelijk van de leeftijd van het voertuig.
De Belastingdienst is verplicht binnen 8 weken te reageren op uw verzoek tot restitutie van de rest-bpm. Deze reactie kan echter ook bestaan uit een verzoek tot uitstel van uitbetaling.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt bij invoer de afschrijving op de BPM conform de 2023 tabel 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%. Dat scheelt op dit bedrag na negen maanden dus € 7.460,68 en na achttien maanden zelfs € 10.620,83 in de BPM.
Als een schade-auto wordt geïmporteerd, mag de rest-BPM worden vastgesteld op basis van de huidige waarde van de auto. Als dat een auto is waar op dat moment schade aan is, dan is de waarde van de auto ook lager, dus ook de rest-BPM.
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden.
De teruggave van BPM op taxi's wordt afgeschaft, omdat de Nederlandse regering in het Klimaatakkoord als doel heeft om in 2030 de helft minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 1990. Hierdoor worden er allerlei maatregelen getroffen om die CO2-uitstoot te verminderen.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Moet ik bpm betalen op tweedehands auto? Als je in Nederland een tweedehands auto koopt hoef je geen aankoopbelasting (bpm) te betalen. Je moet wel bpm betalen wanneer je een occasion auto in het buitenland hebt gekocht en deze importeert naar Nederland.
Met de komst van je bolide in het vooruitzicht, wil je natuurlijk weten hoe lang het proces van een nieuw kenteken aanvragen van je import auto duurt. Na de keuring van je importauto door de RDW en goedkeuring door de Belastingdienst ontvang je gemiddeld binnen vijf werkdagen een kentekenbewijs.
In de volgende gevallen betaalt u geen bpm, maar moet u wel aangifte bpm doen voor uw motorrijtuig (personenauto, bestelauto, kampeerauto of motor): Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder.
U moet aangifte bpm doen in de volgende situaties: U koopt in het buitenland een personenauto of een motor, u laat het motorrijtuig inschrijven in het Nederlandse kentekenregister en u wilt ermee rijden op de openbare weg in Nederland.
Voorbeeld: bpm berekenen voor een motor
U importeert en registreert in Nederland een motor met een netto-catalogusprijs van € 7.000, inclusief opties en accessoires. Dat is meer dan de € 2.133, dus geldt het percentage van 19,4%.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Hoe weet je of het om een import auto gaat? Dit kun je achterhalen aan de hand van het kenteken via RDW of doe de gratis kentekencheck bij Occasionkeuring Nederland. Kijk naar het 'Bouwjaar' en 'Eerste Registratie Nederland', als deze datums verschillend zijn dan is de auto geïmporteerd vanuit een ander land.
De enige uitzonderingen wanneer er geen BPM wordt berekend, is als de auto 0 gram per kilometer CO2 uitstoot of een leeftijd heeft van 25 jaar of ouder. Een bestelbus is tenzij deze volledig elektrisch is en dus CO2 vrij, niet automatisch vrijgesteld van BPM.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
RDW kosten auto importeren uit Duitsland
De leges bedragen 107,20 euro voor de keuring en daarnaast betaal je 39,50 euro (ex.BTW) voor de tenaamstelling. Deze laatste kosten kunnen variëren maar ze liggen altijd rond het bedrag van 39,50 euro.