In Europa is de totale lengte van een vrachtwagencombinatie gemaximeerd, maar in de Verenigde Staten worden alleen eisen gesteld aan de lengte van de oplegger. Het federale maximum daarvan is 48 voet, ruim veertien meter; in sommige staten zijn langere trailers toegelaten.
De Belaz 75710 is meer dan 20 meter lang, ruim 8 meter hoog en 9,75 meter breed.
Nummer 1: DAF
Met kop en schouders de winnaar is, van origine van Nederlandse bodem, het merk DAF. In 2019 koos maar liefst 42% van de wegtransport klanten van Beequip voor een DAF vrachtwagen leasen, in 2020 zitten we tot nu toe op 40%.
Motor: 700 pk, koppel 3.150 Nm met I-Shift.
Een vrachtauto of vrachtwagen (in het Belgisch-Nederlands ook wel camion) is een motorvoertuig gemaakt voor het vervoeren van goederen en waarvan de maximaal toegestane massa meer dan 3.500 kilogram bedraagt.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar. Dat de economie weer aantrekt en de vervoerssector weer positiever gestemd is, blijkt onder meer uit de vernieuwing van het wagenpark.
Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen. De reusachtige vrachtwagen is in de truckwereld beter bekend als 'Thor'.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
DAF is verreweg het meest favoriete truckmerk in Nederland.
Dat blijkt uit de resultaten van een poll op Truckstar.nl. Ook Scania en Volvo scoren goed als favoriete truckmerk. Maar DAF steekt met kop en schouders boven alle concurrenten uit.
Van onze redactie eonomie EINDHOVEN - Daf Trucks is sinds gisteren eigendom van de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar. Voor 933 miljoen gulden kochten de Amerikanen alle aandelen, die in handen waren van de Nederlandse staat, de Vlaamse deelregering en een aantal, voornamelijk institutionele, beleggers.
Natuurlijk wilt u dan weten wat een (nieuwe) DAF Truck kost. De prijzen verschillen per model en opties voor extra comfort, styling en multimedia. De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden.
De nieuwe MAN TGX 18.510 is uitgerust met de grootste cabine en die heet tegenwoordig GX. De basis van deze cabine is gelijk aan zijn voorganger maar er is zoveel nieuw aan dat we kunnen spreken van een nieuwe cabine. MAN nam afscheid van de enorm hoge voorruit in het topmodel en dat komt de opbergruimte ten goede.
DAF ontwikkelde de DK-motor met 212 DIN-PK (230 SAE-PK) (paardenkracht), de DKA met 230 DIN-pk (250 SAE-PK) en in 1972 de zwaarste, de DKB met 304 DIN-pk (324 SAE-PK).
1e plaats: Volvo Iron Knight
Wow! 4,5 ton gewicht, maar van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden. Alleen Volvo's Iron Knight kan dat, dankzij zijn 12,8-liter inhoud, D13 zescilinder-in-lijn motor, 6000 Nm koppel en niet minder dan 2400 pk.
3.354 euro per week. 671 euro per dag. 1,07 euro per kilometer.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Het gemiddelde jaarkilometrage van vrachtwagens daalde van 48,5 duizend in 2002 naar 44,2 duizend in 2017. Het aantal bedrijfswagens boven de 3,5 ton nam in die periode met 3,7 procent toe tot 226 duizend. Het aantal jaarlijks gereden kilometers van vrachtwagens piekte een jaar voor de crisis, in 2007.
Daimler, grootste vrachtwagenfabrikant op wereldniveau
De wereldleider op de vrachtwagenmarkt blijft Daimler, met een nog steeds groeiende productie: verkoop van 500.000 vrachtwagens van het merk Mercedes, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz in 2014 (484.000 in 2013).
De motor is leverbaar met vermogens van 410 tot 530 pk.
Volvo FH met I-Save zuinigste in verbruik in verschillende tests. In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen.
Er gelden regels voor de maximale rijtijd. Dit is de tijd waarin u de vrachtwagen of bus bestuurt. Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
Het gemiddelde brandstofverbruik van een vrachtwagen is 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer.