Er zijn een aantal intercity treinen die in de eerst klas stopcontacten hebben. De ice treinen en internationale treinen naar Duitsland hebben vaak ook stopcontacten in de 2e klas. In de nieuwe sprinters (FLIRT) die eind december komen zijn ook vaste stopcontacten opgenomen.
Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig.
Elke trein heeft gemiddeld zo'n 170 stopcontacten en 85 usb-poorten voor de 277 mensen die de trein kan vervoeren. Het is niet de eerste keer dat een NS-trein van stopcontacten wordt voorzien. Sommige dubbeldekkers bieden al stopcontacten in de eerste klas aan.
Op het station en in de trein
Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten. Via de NS-reisplanner in de app en op ns.nl kun je zien of dat jouw trein stopcontacten (alsmede wc's en wifi) heeft.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
In onze treinen is bij elke zitplaats een Europees en Brits stopcontact. In Business Premier en Standard Premier zijn er ook USB-stopcontacten.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Is er wifi aan boord van de trein? Momenteel bieden we geen wifi aan in de treinen omdat de kost daarvoor te hoog is. Je kan echter wel gratis wifi gebruiken in de drukste Belgische stations. Hiervoor heb je een gratis NMBS-account nodig.
Er is een barrijtuig aanwezig in elke ICE. Hier zijn eenvoudige maaltijden, snacks en drankjes verkrijgbaar. Het is niet mogelijk een zitplaats of maaltijd in het barrijtuig te reserveren. Betaling contant of met creditcard.
Er is gratis wifi aanwezig in alle ICE treinen, zowel in 1e als 2e klas. U kunt aan boord dus gewoon werken, e-mailen of gebruik maken van social media.
Dit heeft te maken met de reistijd die je met de sprinter aflegt. Deze treinen worden ingezet op korte trajecten en daarom is er voor gekozen om in deze treinen geen WiFi aan te bieden. Als je op langere trajecten reist, kun je door de WiFi bijv, even aan het werk gaan in de trein.
Let op: Laad je je telefoon weleens op via een openbaar oplaadpunt, bijvoorbeeld op het vliegveld, een festival of op het station? Wees voorzichtig: neem zelf een oplader mee of liever nog: stop een powerbank in je tas.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Het beste signaal krijg je in de leegste coupé. Als je in een lange trein zit die ongeveer 2/3e vol is heb je soms best veel verschil in de drukte van treindelen. Daar heb je waarschijnlijk in de leegste net wel wat nuttig signaal, terwijl het in de drukke echt niks is.
De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen.
Eerste Klas Rijtuig 28 – 38
Een toilet en bagagerekken vindt u bij de ingang van het treinstel.
Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken, verhoogd met de wettelijke boete van €50.00.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Het is helaas wel zo dat er voor veel treintypes, zo niet alle, geen instelbare temperatuurregeling is. De temperatuur wordt met name bepaald door metingen van de temperatuur buiten, maar wordt ook bepaald door bijvoorbeeld de luchtvochtigheid aan boord.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Intercity. Intercitytreinen rijden tussen grotere steden. Een Intercity stopt niet op kleinere stations onderweg. Je hebt gewone Intercity's en dubbeldekkers.