Als het asfalt voldoende afgekoeld is tot ca. 50 graden is het overrijdbaar. Meestal is dat binnen een of twee uur.
De duur van de klus is afhankelijk van de grootte van het terrein en de constructie. In veel gevallen duren de werkzaamheden voor het aanleggen van een geasfalteerde oprit of oprijlaan 1 dag.
Asfalt bestaat uit twee of drie lagen. Afhankelijk van ondergrond en belasting meestal 10 tot 15 cm dik.
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca.40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.
Zout kan vocht uit de lucht opnemen en op die manier het asfalt koelen.Ook haalt zout het vocht uit het asfalt waardoor het minder plakkerig wordt.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
In rood asfalt is rode steen toegevoegd. Daarnaast is het mogelijk asfalt te kleuren door pigmenten toe te voegen. In rood asfalt wordt soms extra ijzeroxide toegevoegd voor wat meer rode kleur.
Als particulier uw oprit asfalteren? Dat is zeker mogelijk! Asfalt is zeer geschikt voor de verharding van opritten, inritten en parkings. Het is sterk, duurzaam, oogt strak en is relatief goedkoop.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Asfalt is vele malen voordeliger dan beton. Beton kan tot wel twee keer zo duur zijn.
Bij -5 graden bevriest het water in de wals. Uit die uitdaging zijn wel oplossingen gekomen, maar je ziet wel aan het asfalt dat het in de kou is gelegd. Het is zeker niet aan te raden.'' Zo lang de temperaturen boven nul zijn, kan er met het juiste materiaal toch geasfalteerd worden.
Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.
Asfalt biedt vele voordelen ten opzichte van beton op het gebied van kosten, duurzaamheid, installatietijd, weersbestendigheid en milieu duurzaamheid. Ten eerste is asfalt aanzienlijk goedkoper dan beton - vaak tot 50% goedkoper - waardoor het de voorkeur geniet bij budgetbewuste projecten.
Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m². Oprit aanleggen met beton? Dit kost ongeveer €35,- tot €50,- per m².
Als het asfalt voldoende afgekoeld is tot ca.50 graden is het overrijdbaar.Meestal is dat binnen een of twee uur.
Asfalt krijgt tijdens het gebruik de kleur van de gebruikte steenslag, meestal bruin/grijs. Dit komt omdat het bindmiddel bitumen, dat bijna zwart is, na enige tijd slijt en de kleur van de steen zichtbaar wordt.
Een snelweg bouwen betekent vaak omwonenden uitkopen, bruggen bouwen, wegen funderen en geluidsschermen plaatsen. Hierdoor kost een stuk asfalt zo tussen de € 10 tot € 50 mln per kilometer, berekende Rijkswaterstaat in 2013.
De kosten van asfalteren per vierkante meter kunnen variëren, afhankelijk van het gebruikte type asfalt, de grootte van het project en andere factoren. Als algemene regel geldt dat het gemiddeld (bij verschillende bedrijven) tussen de €35 en €120 per vierkante meter kost om te laten asfalteren.
Traditioneel gaat het om een temperatuur van circa 170° Celsius. AsfaltNu produceert tegenwoordig asfalt onder een lagere temperatuur van circa 105° Celsius. Dit scheelt uitstoot van CO₂ en andere emissies.
Wanneer het Koudasfalt verdicht wordt gaan de korrels in het asfalt zich rangschikken.Alle korrels krijgen als het ware een eigen plekje waarin ze vast liggen. Dit zorgt voor de stabiliteit van het asfalt en voorkomt verzakkingen. Het verdichten van Koudasfalt kan gedaan worden met een asfaltstamper of trilplaat.
Maar is het Nederlands asfalt dan wel bestand tegen hoge temperaturen? “Ja, anders hadden we nog veel meer last van smeltend asfalt gehad. Maar als het nieuwer is, of als er nog veel bitumen in zitten, kan het bij hoge tempraturen te zacht worden en dan gaat het smelten.
'Iedereen weet natuurlijk dat strooien van zout helpt tegen bevriezing en gladheid in de winter, maar bij warme temperaturen is het ook goed om te strooien', zo legt een woordvoerder van de gemeente Stadskanaal uit. Dan zorgt het zout voor afkoeling bij, specifiek, asfaltwegen.
Strooi gelijkmatig
Een handvol zout (circa 20gram) per vierkante meter is vaak voldoende. Zorg er wel voor dat u het gelijkmatig verdeelt!
Nieuw asfalt is erg duur en het levert ook nog eens weinig op, blijkt uit het rapport. Dat komt omdat er al bijna overal wegen zijn, 'het meest laaghangende fruit is wel geplukt' analyseert Bouman. Een nieuwe weg levert dus niet zo veel op en is bovendien duur om aan te leggen.