Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Onthoud: there's no I in team. Als je samenwerkt, werk je met anderen. Die anderen zullen (helaas) niet altijd meebewegen in de manier van werken die jij het prettigst vindt. Als je samen iets wil bereiken, moet je dus ook weten hoe je collega's het liefst dingen aanpakken.
Dit bereik je door ze zo laagdrempelig mogelijk te stimuleren om met elkaar de verbinding aan te gaan. Hierdoor leren ze elkaar leren kennen en weten wat ze aan elkaar hebben. Als mensen weten wat ze voor elkaar kunnen betekenen zullen ze elkaar eerder opzoeken om samen te werken.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Je partner kan ook een oogje op je hebben als: Je collega stiekem naar je kijkt gedurende de dag, zonder aanwijsbare reden. Je collega naar je staart, knipoogt of je interesse probeert te wekken met zijn of haar ogen tijdens vergaderingen of andere gelegenheden op het werk.
Het is een groot onderdeel van een organisatie, waarbij teamleden zich veilig voelen om werk uit te voeren op zijn/haar manier. Idealiter is het binnen een team/organisatie veilig genoeg om fouten bespreekbaar te maken, elkaar feedback te geven en eerlijk en transparant te zijn.
Er zijn 3 dingen die mensen helpen om 'in flow' te komen: intrinsieke motivatie, plezier en uitdaging. Ook werkomstandigheden hebben invloed. Denk bijvoorbeeld aan comfort of werkuren. Werknemers die regelmatig in een staat van flow verkeren, zijn meer gemotiveerd, presteren beter en maken makkelijker contact.
Werk-privébalans (62%) en beloning & arbeidsvoorwaarden (66%) zijn het meest bepalend voor het werkplezier van medewerkers. Daarna komen betekenisvol werk (50%) en leuke collega's (58%) vaak voor in de top drie van werkplezier.