Mensen komen pas in beweging wanneer ze kunnen meedenken. Geef hen die ruimte: om invloed uit te oefenen, hun eigen ideeën te presenteren en inbreng te geven. Wees daarin open en genereus. Dan gaat de creativiteit stromen en komen jullie gezamenlijk tot betere ideeën dan jij in je eentje zou kunnen doen.
In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.
De mogelijkheid om je eigen beslissingen te nemen, wordt door psychologen gezien als een van de belangrijkste menselijke drijfveren. Uit onderzoek uit 2011 bleek dat alleen al de verwachting dat een proefpersoon een keuze mag maken, het beloningscentrum in de hersenen activeert.
En mensen komen in actie als ze een doel voor ogen hebben. Een doel dat voorziet in een bepaalde behoefte. Je mensen motiveren betekent dus dat je ze beweegredenen geeft om een bepaald doel te bereiken dat voorziet in hun behoefte. Het werkt echter veel beter als je mensen hun eigen beweegredenen hebben.
Bewegen vermindert hoge bloeddruk en versterkt je hart en bloedvaten. Belangrijk voor iedereen, maar nog meer voor nierpatiënten. Als je nieren niet goed werken, loop je namelijk meer risico op hart- en vaatziekten. Bewegen helpt ook je humeur in balans te houden.
Opleiding en ontwikkeling. Wat juist wél motiveert zijn zaken als ontwikkelingsmogelijkheden en kansen om beter te kunnen worden in je werk. Opleidingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Verder vindt elke medewerker het prettig om erkenning te krijgen voor hun prestaties en om gewaardeerd te worden.
Stel vragen, luister naar de reacties. Wees je bewust van je oogcontact, gezichtsuitdrukking en de toon van je stem. Aanmoedigen: vraag naar meningen of feedback aan het eind van een vergadering. Pauzeer even en vraag het nog een keer, zodat mensen weten dat je oprecht bent.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
Angst voor reacties van anderen, angst om het niet goed te doen. Een laag zelfbeeld waardoor je jezelf niet waardevol vindt voor anderen of de maatschappij. Daardoor voel je je ook niet geroepen om iets te betekenen voor een ander. En dus doe je geen nuttige dingen waar je je goed over zou kunnen voelen.
Probeer elke dag een moment voor jezelf in te plannen om na te denken over wat je die dag hebt meegemaakt. Neem er even de tijd voor en zet het op papier. Je krijgt hierdoor een moment om te reflecteren én je creëert op deze manier ruimte om op nieuwe ideeën te komen.
Bij fysieke oorzaken kun je denken aan te weinig slaap, een ongezond voedingspatroon, of misschien een gezondheidsprobleem. Mentale en emotionele problemen als onrust thuis, moeite op werk, veel piekeren of sub-assertiviteit kunnen ook erg veel energie kosten die jou op termijn lusteloos maken.
Vrijheid: je vrij voelen om keuzes te maken die echt bij je passen. Zelfverwezenlijking: doen waar je goed in bent en wat je identiteit bekrachtigt. Verbinding en participatie: ergens bij horen of deel van uitmaken. Erkenning: af en toe horen dat je goed bent op het terrein waar je ambities liggen.