Topidee: maak een planning en beschrijf daarin niet alleen wat je moet doen, maar ook wanneer je het gaat doen, hoe je het gaat doen en hoeveel tijd je er aan gaat besteden. Zo heb je ook nog eens tijd om de eerdere (belangrijke) stof te herhalen, zodat het beter in je hoofd blijft zitten.
Huiswerk zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof beter onthouden en begrijpen, doordat ze hun kennis en vaardigheden verfijnen en uitbreiden. Volgens Marzano (2007) bepaalt de wijze waarop de docent omgaat met het huiswerk mede het effect ervan.
Het is het ontzettend belangrijk om te blijven communiceren met alles en iedereen om je kind heen. Spreek met vrienden, familie, teamleden van de sportclub, de huisarts en uiteraard de school. Samen kunnen jullie meer bereiken dan alleen. Uiteindelijk is het doel om weer met je kind in contact te komen.
Huiswerk gaat niet
Soms lukt het huiswerk maken gewoonweg niet. Faalangst, stress of een leerachterstand kunnen je kind doen opzien tegen huiswerk. 'Even pauzeren kan wonderen doen, maar wanneer huiswerk echt niet lukt, is stoppen soms de beste oplossing.
Stimuleer doorzettingsvermogen
Beloon inspanningen van het kind in plaats van alleen het bereikte succes of het resultaat. Geef complimenten en waardering voor de moeite die ze doen. Dit zal je kind helpen om zich positief te ontwikkelen en te blijven proberen ook als ze tegenslagen hebben.
Stel je huiswerk niet uit en maak een goede planning
Ga niet eerst andere dingen doen. Maak een planning en houd je eraan. Deel je werk op in stukjes zodat je per dag precies weet wat je te doen hebt. Begin eraan, maak het af en beloon jezelf daarna met de leukere dingen.
Maak afspraken over wanneer je kind zijn huiswerk doet: op welke dag(en) en tijdstip(pen), en hoe lang hij eraan besteedt. Laat je kind meedenken over deze afspraken. Laat hem bijvoorbeeld zelf kiezen wanneer hij het huiswerk wil maken. Het kan direct na school, of juist later op de middag, voor etenstijd.
Het huiswerk werd gebruikt als middel om zelfstandig te leren werken. In 1882 stelde pedagoog Jan Geluk een aantal eisen aan het huiswerk dat gegeven werd. Zo moest het huiswerk schriftelijk gebeuren en moest het een verlengde van de les in de klas zijn, niet een samenvatting of herhaling.
Kies je focus gebied — negeer alles dat daarbuiten valt
Het lijkt misschien dat concentratie en motivatie vrij weinig met elkaar te maken hebben, toch hebben ze meer gemeen dan wat je misschien denkt. Neem bijvoorbeeld je eigen doelen. Misschien heb je een paar dingen die je wil bereiken.
Het voornaamste nadeel dat in verschillende onderzoeken naar voren komt, is dat te veel huiswerk averechts werkt. Het heeft een tegenovergesteld effect en is daarmee dus niet effectief. Als er bij een leerling verzadiging optreedt, uit zich dat in desinteresse en fysieke, maar vooral emotionele vermoeidheid.
Huiswerk maken kan een positief effect hebben op de leerprestaties, al geldt dit niet voor alle leeftijden. Naast de leeftijd van een leerling spelen ook andere factoren een rol in het effect van huiswerk, zoals het doel van het huiswerk, de feedback van de leraar en de leefomgeving van de leerling.
Sommige leerlingen hebben huiswerk helemaal niet nodig. Of ze hebben niet al het huiswerk nodig. Als huiswerk een doel op zich is (discipline, werkhouding, doorzettingsvermogen, ..) dan moet huiswerk maken ook iets opleveren.
Waarom zitten pubers graag de hele dag op hun kamer? Voor je puber is zijn kamer de plek waar hij alleen kan zijn. Daar heeft hij privacy om zijn emoties en gedachten te ordenen, ruzies te overdenken, plannen te maken of gewoon ongestoord te dagdromen.
Het ene kind vertoont misschien meer dwars gedrag dan het andere kind. Het is een normaal verschijnsel en hoort bij het opgroeien. Sommige kinderen ontdekken hun eigen wil en zitten midden in een identiteitsontwikkeling. Andere kinderen nemen niet zonder meer aan wat volwassenen tegen hen zeggen.
Leerlingen onder 16 jaar hebben een leerplicht. Zij moeten naar school. Als uw kind niet meer naar school gaat, zonder goede reden, dan meldt de school dit aan de gemeente. De leerplichtambtenaar van de gemeente stelt vervolgens een onderzoek in.
5 Tips om beter te leren én onthouden
Hou regelmatig pauzes zodat je hersenen de kans krijgen om de informatie te verwerken/op te slaan. Gebruik de pomodorotechniek. Herhaal, herhaal, herhaal! Zonder herhaling gaat veel informatie snel verloren (liefst tussen 1 en 9 uur de eerste keer herhalen).
Wees realistisch: plan nooit 2 uur voor iets in als je weet dat het niet gaat lukken om 2 uur ongestoord aan iets te werken. Kies het juiste tijdstip om iets te doen, doe bijvoorbeeld geen administratie op het drukste moment van de dag, de kans is groot dat je moet bijspringen in de operatie.