Om hun boeken in de boekwinkel te kunnen verkopen, moeten uitgevers ze eerst aan de boekhandel zelf verkopen. Dat is de taak van de verkoopmedewerkers, ook wel accountmanagers of vertegenwoordigers genoemd. In loondienst bij uitgeverijen of extern ingehuurd zijn ze de schakel tussen uitgever en boekhandel.
Vrijwel alle internetboekhandels zijn aangesloten bij het CB en nemen alle informatie daarvan automatisch over. Dus als jouw boek bij het CB is aangemeld en je hebt alle gegevens, waaronder ook de omslag en het inkijkexemplaar daar aangeleverd, dan wordt dat door de internetboekhandel vermeld.
Hoe zit het precies? Reken even mee. Van een boek van 20 euro gaat bij een traditionele uitgeverij grofweg 9 procent aan btw naar de belastingdienst, 45 procent korting naar de boekhandel, 10 procent aan kosten naar het Centraal Boekhuis en 10 procent als royalty naar de auteur.
Een telefoontje is meestal voldoende — vraag naar de boekkoper . Wees volhardend, beleefd en geduldig — boekverkopers zijn net zo druk als u. Wees voorbereid om uw boek kort te beschrijven en in welke sectie(s) het zou kunnen passen.
Onthoud uw Elevator Pitch
Maar boekwinkels zijn dol op elevator pitches. Stuur geen langdradige pitches of persberichten, dwing de boekwinkel niet om uit te zoeken waar je boek over gaat en wek hun interesse met een goed geschreven elevator pitch. Als je recensies hebt van bekende outlets en bronnen, vermeld die dan ook.
best·sel·ler (de; m; meervoud: bestsellers)
Tijdens onze speurtocht lopen we tegen een heldere definitie aan: In Nederland spreken we van een bestseller als er meer dan 100.000 exemplaren van het boek verkocht zijn, maar nog vaker komen we sterk uiteenlopende aantallen tegen (van vijfduizend tot honderdduizend).
De term boekhandelskorting verklapt gelijk al wat het precies is: de korting die een boekhandel krijgt op de inkoop van boeken. Het wordt officieel handelsmarge genoemd, maar is beter bekend als boekhandelskorting. Iedere boekhandel krijgt deze korting.
De verkoop van boeken in fysieke winkels is harder getroffen dan veel andere industrieën door de opkomst van e-commerce. Maar natuurlijk zijn velen succesvol en winstgevend gebleven . Een belangrijk onderdeel van dit succes is door seizoensgebonden te plannen. Seizoensgebonden verkopen zijn cruciaal voor boekwinkels.
Als een (traditionele) uitgeverij jouw boek verkoopt, krijg je gemiddeld genomen 10% van de nettoverkoopprijs (dat is de verkoopprijs min 6% btw). Bij een boek van € 20 komt dat op € 1,89. Bij 1000 verkochte boeken krijg je dus € 1887. Bij 2000 verkochte boeken € 3774.
Hoeveel verdient een Boekhandel in Nederland? Als we kijken naar de Boekhandel salarisstatistieken in Nederland op 29 januari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 25.656; om preciezer te zijn is het salaris € 2.138 per maand, € 534 per week of € 14,07 per uur.
Je kunt bij de informatiebalie vragen waar je deze boeken kunt vinden. Noteer de verschillende uitgevers van die boeken. Je vindt deze informatie op de omslag en/of ergens voorin (en soms achterin) het boek. Die uitgeversnamen schrijf je op en via internet kun je de contactgegevens vinden.
Om hun boeken in de boekwinkel te kunnen verkopen, moeten uitgevers ze eerst aan de boekhandel zelf verkopen. Dat is de taak van de verkoopmedewerkers, ook wel accountmanagers of vertegenwoordigers genoemd. In loondienst bij uitgeverijen of extern ingehuurd zijn ze de schakel tussen uitgever en boekhandel.
In Nederland heeft één op de vijftien mensen de ambitie om een boek te schrijven. Volgens Lira, de stichting voor de literaire rechten van auteurs, wordt slechts één procent van de ingezonden manuscripten bij een traditionele uitgever daadwerkelijk uitgegeven.
Boekinfluencers hebben een directe lijn naar je doelgroep, dus je wilt met zoveel mogelijk van hen netwerken. Neem contact op met influencers die gespecialiseerd zijn in jouw genre en bied ze gratis exemplaren van je boek aan in ruil voor eerlijke recensies of features (book spotlights!) op hun platforms .
De fysieke boekwinkel
Veel schrijvers die zelf hun boek uitgeven (en daarbij een hoge kwaliteitsstandaard hanteren) vinden daarom in hun lokale boekhandel een plek om een stapel boeken neer te leggen. Boekhandelaren kunnen direct je boek bij je inkopen, of het in consignatie nemen.
De kosten bedragen gemiddeld € 0,25 tot € 0,50 per boek, met eenmalige kosten voor het maken van de preegstempel (€ 200 tot € 300).
De cijfers op een rijtje: schrijvers die bij een uitgeverij een boek uitbrengen, verdienen per verkocht boek gemiddeld 8% tot 12% van de verkoopprijs, ook wel royalty's genoemd. Als de verkoopprijs van een boek € 20,- is, levert dat de auteur dus tussen de € 1,60 en € 2,40 per verkocht boek op.
Je kunt je boek helemaal kosteloos uitgeven.Alleen wanneer je via de boekhandels, zoals bol.com, Bruna, amazon.nl en Libris, wenst te verkopen is een ISBN verplicht. Dit ISBN is de unieke identificatie van een boek en wordt door alle boekhandels in de wereld gebruikt.
U kunt uw boek schrijven, bewerken, publiceren en verkopen zonder dat u via traditionele uitgevers hoeft te gaan . We spraken met Julie Broad, auteur van Self-Publish & Succeed en oprichter van self-publishing service Book Launchers, over de voordelen van self-publishing en hoe u kunt beginnen.