Bel de BelastingTelefoon voor nabestaanden om een afspraak te maken: 0800 - 235 83 54. Daarna krijgt u binnen 24 uur een e-mail als bevestiging. U kunt de nabestaandenmachtiging een week na het overlijden aanvragen. U hoeft niet te wachten tot u aangifteformulier F binnenkrijgt.
Met de nabestaandenmachtiging kunt u belastingzaken en toeslagzaken van een overledene online regelen. De machtiging is digitaal en wordt aan uw DigiD gekoppeld. Klik tijdens het inloggen op 'Voor iemand anders' en gebruik uw eigen inloggegevens.
Dan gebruikt u het papieren aangifteformulier F. Beide formulieren vraagt u aan bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54.
Kort na het overlijden heb je een akte van overlijden ontvangen. Instanties vragen hier vaak om. Stuur altijd een kopie op van de akte. De gemeente geeft het overlijden automatisch door aan overheidsinstanties als de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Volmacht vervalt bij overlijden
Ook wel een machtiging genoemd. Deze persoon kan dan voortaan je geldzaken (mee)beheren. Je mag de betaal- of spaarrekening ook nog zelf blijven gebruiken. De volmacht vervalt als je komt te overlijden.
Wat gebeurt er met een machtiging na een overlijden? Na het overlijden vervallen eventuele machtigingen. Dit betekent dat iemand die toegang had tot de rekening door middel van een machtiging, na overlijden geen geld meer kan opnemen of overmaken.
Als het om privaatrechtelijke rechtshandeling (bijv. sluiten van een overeenkomst) gaat spreken we van een volmacht. Als het om feitelijke handelingen (bijv. vragen van inlichtingen) gaat spreken we van een machtiging.
Regelen in de eerste week na het overlijden
Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven.
Contracten van de overledene moeten worden aangepast of beëindigd. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringen, bankrekeningen, uitkeringen, abonnementen en goede doelen. Sommige instanties nemen hiervoor zelf contact met jou op. Zij worden automatisch op de hoogte gebracht door de Gemeentelijke Basisadministratie.
U hoeft niet aan ons door te geven dat iemand is overleden. Wij krijgen deze informatie van uw gemeente. Woonde de overledene buiten Nederland? Dan moet u deze informatie wel aan ons doorgeven.
Het DigiD account van een overleden persoon kan worden gebruikt om mee in te loggen tot 1 jaar na overlijden, maar er kan niets meer aan het account worden gewijzigd of toegevoegd (sms-controle, DigiD app). Op die manier kunnen nabestaanden lopende zaken afronden, maar kan er geen misbruik worden gepleegd.
Het F-biljet is in eerste instantie alleen beschikbaar om als pdf af te drukken. Digitaal versturen van het F-biljet is mogelijk vanaf het moment dat de aangifte IB 2024 elektronisch ingestuurd mag worden (februari 2025). Klik hier voor meer informatie over de wijzigingen in de aangifte IB 2024.
Het overlijden wordt aan de bank gemeld en de rekening wordt geblokkeerd. Een van de erfgenamen, een zus van de rekeninghoudster, vraagt toegang tot de rekening aan de bank. De bank geeft haar die toegang. De zus verdeelt het saldo op de rekening (net iets minder van 25.000 euro) onder de erfgenamen.
Doet u op of na 1 april aangifte, maar voor 1 mei? Dan proberen wij u voor 1 juli bericht te sturen. Doet u aangifte op of na 1 mei? Dan krijgt u meestal binnen 3 maanden bericht.
Bij overlijden wordt een rente uitbetaald die gelijk is aan 2/3 van de rente waarop u na een volledige loopbaan recht zou hebben bij pensionering.
Wie betaalt de rekeningen na overlijden? Na overlijden moeten de nabestaanden de rekeningen betalen. Dat kan natuurlijk wel met het geld van de overledene, als u de beschikking (weer) heeft over diens bankrekening. Indien dat niet zo is, dan kunt u het geld voorschieten.
Wat is de nabestaandenmachtiging? Met de nabestaandenmachtiging kun je belastingzaken en toeslagen van een overledene online regelen. De machtiging is digitaal en wordt aan je DigiD gekoppeld. Je kunt een nabestaandenmachtiging aanvragen via het online formulier 'Aanvraag nabestaandenmachtiging'.
Waarschijnlijk heeft de overledene nog lopende automatische incasso's en doorlopende machtigingen. Het is daarom verstandig om deze organisaties zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van het overlijden. Zo voorkomt u dat u brieven ontvangt met betalingsherinneringen.
De weduwe of weduwnaar krijgt het vruchtgebruik van de hele nalatenschap. Concreet krijgt de langstlevende het eigen vermogen van zijn overleden partner en de helft van het gemeenschappelijk vermogen in vruchtgebruik. De kinderen erven de blote eigendom.
Een rijbewijs is van rechtswege vervallen door het overlijden (artikel 123 lid 1 sub e van de Wegenverkeerswet). Vervallen rijbewijzen dienen te worden ingeleverd.Inleveren kan bij de gemeente of bij de RDW.
Voor het opstellen en afgeven van een volmacht hoeft men niet naar een notaris. Een volmacht moet schriftelijk opgesteld worden met vermelding van datum en handtekening. Belangrijk is goed te bedenken waarvoor de volmacht wordt verleend en dat goed in de volmacht te beschrijven.
Ja, er kleeft een belangrijk nadeel aan een levenstestament, namelijk dat er een kleine kans bestaat dat de volmacht misbruik maakt van de situatie of onverstandige beslissingen neemt met uw vermogen. Er is namelijk niemand die checkt of de gevolmachtigde wel echt te vertrouwen is of bekwaam genoeg is.