Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Hij formuleerde 5 eigenschappen die bijdragen aan een succesvol team en waar een gebrek aan deze eigenschappen zorgt voor een niet functionerend team en waaraan je dit terugziet.
Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte. Ga het echte gesprek aan. Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen. Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan.
Wanneer medewerkers van een team net zo betrokken zijn bij hun werk als bij hun privéleven, presteren ze het beste, geven ze het beste voorbeeld voor de hele organisatie én trekken ze ook weer de beste mensen aan: iedereen wil bij zo'n team werken!
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
Een team bestaat uit een aantal individuen waarbij elk individu zijn of haar eigen belangen, zorgen, kwaliteiten, vaardigheden en persoonlijkheid meebrengt. En van al die per definitie verschillende individuen wordt verwacht dat ze samenwerken. Zet mensen bij elkaar en je krijgt te maken met het sociale aspect.
Teamwork is het concept dat mensen samenwerken als een team. Dit concept is verspreid van de sportwereld tot de zakenwereld. Door sommigen wordt teamwork zelfs beschouwd als een leeg modewoord.
✓ Een beroep doen op eigen kracht is niet 'regel het zelf maar', maar samen met de cliënt in kaart brengen wat zijn moge- lijkheden en die van zijn netwerk zijn. Daarna volgt pas het gesprek hoe hij deze mogelijkheden kan benutten. ✓ Geef de cliënt zeggenschap, maak hem mondig.
Door te werken vanuit je talent ga je je vooral focussen op dingen waar je van nature goed in bent. Als je een taak uitvoert volgens je talent kost het je veel minder inspanning dan een andere taak. Een talent overstijgt dus het niveau van gewone vaardigheden en is net daardoor een sleutel naar succes.