Een gemakkelijke manier om te controleren of jouw toestel geschikt is voor 4G, is door op het scherm van je toestel te kijken. Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
3G is een vorm van mobiel internet. Hiermee internet je via het netwerk van je mobiele provider. Dit gaat via zendmasten en op deze manier kan je overal in Nederland mobiel internetten.
Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Het uitzetten van 3G betekent dat uw toestel terug zal vallen naar 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast kunt u niet meer bellen en internetten tegelijkertijd.
Om te kunnen bellen over 4G heb je een smartphone nodig die dit ondersteunt. Let op, niet iedere 4G smartphone ondersteunt bellen over 4G (VoLTE). Wil jij er zeker van zijn dat je kunt bellen over 4G? Kijk dan in onze shop naar telefoons met 4G bellen.
Soms maakt een toestel niet automatisch contact met 4G en dien je het toestel handmatig op 4G of LTE te zetten. Is er goede 4G dekking op de locatie waar je je bevindt? Controleer de Dekkingskaart. Een andere oorzaak is de drukte op de locatie waar je verblijft.
Daarnaast moet je met de kosten rekening houden. Een internetbundel met 4G toegang is vaak iets duurder dan wanneer je een standaard 3G internetbundel hebt.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Home › FAQ › Mobiel internet › Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G of 5G? Nee, om gebruik te kunnen maken van 4G of 5G internet heb je geen speciale simkaart nodig. Wel heb je hiervoor desgewenst een sim only abonnement met 5G nodig en een toestel dat vervolgens ook geschikt is voor 5G.
4G internet is sneller dan 3G. De gemiddelde snelheid van 4G internet is 50 Mbps en de topsnelheid is 256 Mbps. Ter indicatie: de maximale snelheid van 3G internet is 14,4 Mbps. Met 4G kun je een Full HD-video zonder laadtijd afspelen.
De H staat gelijk aan 3.5G, en de H+ staat gelijk aan 3,75G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller het internet is. H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G.
Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. Vanaf 4 februari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, stoppen we met ons 3G-netwerk.
Als je mobiele data (3g/4g) en wifi uitzet kan je nog bellen en sms'en. Als je je mobiele netwerk uitschakelt (vliegtuigstand) dan kan je niet meer bellen.
In Nederland kunnen we bellen, appen en internetten op onze mobiele telefoons door een intensief verspreid netwerk van antennes. Inmiddels maakt bijna iedereen gebruik van het 4G-netwerk.
Ook in 2022 perfect voor je telefoonabonnement
Het 4G-netwerk blijft daarom heel belangrijk. Dat blijft het de komende jaren ook voor je abonnement. Met snelheden van 100 tot wel 256 Mbit/s via het beste en snelste netwerk van de wereld. Je kunt zo heel snel video's streamen, zonder haperingen.
Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.
Wat jouw 4G kosten precies zullen zijn, is afhankelijk van je verbruik en provider. De gemiddelde abonnementsprijs voor 4G ligt rond de 40 euro per maand, dit is inclusief een smartphone en 500 MB per maand.
Bellen en internetten over 4G
Het is afhankelijk van het toestel en de plek waar je bent, of het mogelijk is om te bellen en te internetten tegelijk over 4G. Dit check je via Instellingen - Mobiel netwerk - Opties mobiele data - Gesprekken en data over 4g aanzetten.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
Mogelijk is 5G nog niet voor jouw abonnement geactiveerd. Tot slot kan het helpen om de vliegtuigmodus even kort aan te zetten, om 'm vervolgens weer uit te schakelen. Hierdoor kapt je toestel alle mobiele verbindingen kortstondig af om alles weer opnieuw op te starten. Deze optie werkt dus als een soort reset.