Zorg ervoor dat je auto zo weinig mogelijk windweerstand heeft. Houd de portierruiten ook zoveel mogelijk dicht, deze verstoren de aerodynamica enorm hard. Ook een dakkoffer of fietsenrek is slecht voor het brandstofverbruik. Kies ook de dunste banden mogelijk voor je auto, deze hebben minder weerstand.
Met 'het nieuwe rijden' (zoals ver vooruitkijken, vloeiende rijstijl, anticiperen, snel opschakelen, remmende werking motor gebruiken, motor niet stationair laten draaien) verbruik je zo'n 10 tot 20 procent minder brandstof.
De ideale snelheid
Sterker nog: een nieuwe, moderne auto is het zuinigst bij een constante snelheid van ongeveer 70 tot 90 km/u. Hoe vaker je moet remmen en optrekken, hoe hoger je brandstofverbruik uitvalt. Iets meer afstand houden en de snelheid van voorliggers goed inschatten helpt om minder vaak te remmen.
Fabel: Rijd trager, bespaar meer
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, dus: 50 km/u in de 4e versnelling, 80 km/u in de 5e versnelling. Rij zo veel mogelijk met een gelijke snelheid: optrekken en afremmen zorgt voor meer brandstofverbruik. De cruisecontrol helpt je hierbij.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Goedkoop tanken doe je op deze dagen
Maandag schijnt de slechtste dag te zijn om te tanken. Op maandag krijg je eigenlijk nergens korting. Tankstations die een vaste kortingsdag hebben, kiezen hiervoor nooit de maandag. De zaterdag is de meest gunstige dag: dan geven de meeste tankstations korting.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Houd de toeren laag
Ga een versnelling hoger vanaf 2.000 t/min (dieselmotor) of vanaf 2.500 t/min (benzinemotor). Het doel is om te voorkomen dat tussen de 3.000 en 3.500 toeren blijft zitten, omdat de motor veel meer verbruikt. Pas dus op voor te snel rijden, want het verbruikt veel meer dan nodig is.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Je verbrandt niet per se meer of minder brandstof als je snel of juist langzaam rijdt, het gaat meer om hoe gelijkmatig je je over de weg beweegt. Wissel je veel af tussen heel hard en heel zacht, dan is dit minder gunstig voor je verbruik dan wanneer je probeert een gelijkmatige snelheid aan te houden.
Je kan van 4de naar 2de versnelling terugschakelen , als je eerst genoeg afgeremd bent.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Een auto verbruikt de meeste brandstof bij het accelereren. De truuk bij het zuinig rijden is daarom een eenmaal versnelde auto zo lang mogelijk op deze snelheid te houden. Snel optrekken, stop-and-go-rijden of permanente inhaalmanoevres op de snelweg laten brandstofverbruik exploderen.
Hoe hoger de toeren – tot op zekere hoogte – hoe hoger het verbruik. Dat betekent niet dat je met te lage toeren moet rijden. Je rijdt het meest zuinig bij toerentallen tussen de 2.000 en 2.500 (benzine) en tussen de 1.500 en 2.000 (diesel).
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie. Dat is meer dan drie keer zoveel dan de 2.275 kWh die een EV gebruikt.
Auto's die 5,0 l/100 km verbruiken, oftewel 1:20, zijn onder andere de nieuwe Aygo X 1.0 VVT-i, de Skoda Fabia 1.0 TSI, de Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV, de Fiat 500 Hybrid en zelfs de Mazda 3 Sedan met 186 pk SkyActiv-X-motor.