Selecteer de cellen die u wilt samenvoegen.Selecteer Samenvoegen & Center. Belangrijk: Wanneer u meerdere cellen samenvoegt, wordt de inhoud van slechts één cel (de cel linksboven voor talen van links naar rechts, of de cel rechtsboven voor talen van rechts naar links) weergegeven in de samengevoegde cel.
Selecteer een reeks cellen die je wilt samenvoegen. Klik op 'Cel' boven in de navigatiekolom 'Opmaak' aan de rechterkant en klik vervolgens op de knop 'Voeg samen onder 'Voeg cellen samen'. De inhoud van de geselecteerde cellen wordt samengevoegd in één cel.
Klik met de rechtermuisknop op de geselecteerde cellen en klik op Cellen samenvoegen.
Voeg zo cellen samen in Excel (vanaf Excel 2013): Klik op de cellen die u wilt samenvoegen en houd daarbij de Shift-toets ingedrukt. Klik in het lint op het tabblad Start. Klik in de groep 'Uitlijning' op de tekst Samenvoegen en centreren of op het bijbehorende pictogram.
Meerdere cellen invoegen:
Klik met de rechtermuisknop op de selectie en klik vervolgens op Invoegen> Cellen en naar beneden verplaatsen.
Selecteer de cellen die u wilt samenvoegen. Selecteer Indeling > Cellen samenvoegen. Als u het samenvoegen ongedaan wilt maken, selecteert u de cellen en vervolgens Samenvoeging van cellen opheffen.
Als u voor- en achternamen wilt combineren, gebruikt u de functie SAMENVOEGEN of de operator ampersand (&). Belangrijk: In Excel 2016, Excel Mobile en Excel voor het web is deze functie vervangen door de functie CONCAT.
Consolideren betekent het samenvoegen van de balans en de winst-en-verliesrekeningen van de holding en werkmaatschappij (-en). Je telt de bedragen van dezelfde categorieën bij elkaar op. In de geconsolideerde jaarrekening staat dan bijvoorbeeld het totaal van de bedrijfsmiddelen, de vorderingen en de schulden.
Consolidatie is het financieel samenvoegen van bedrijven zodat je overzicht krijgt over de financiële ontwikkeling in jouw groep van bedrijven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een consolidatiemodel, zodat alle bedrijven met hun verschillende activiteiten en rekeningschema's in passen.
Bij het consolideren van aandelen worden zowel de cijfers van de balans als de winst- en verliesrekening naar rato opgesteld. Tevens worden verkopen en uitstaande vorderingen die de dochterbedrijven onderling hebben, van elkaar weggestreept.
U kunt dit op twee manieren doen: Voeg een spatie tussen dubbele aanhalingstekens toe "". Bijvoorbeeld: =TEKST. SAMENVOEGEN("Hallo"; " "; "wereld!").
Integrale consolidatie versus proportionele consolidatie
Bij integrale consolidatie worden de financiële gegevens van de dochterondernemingen voor 100% opgenomen in de geconsolideerde jaarrekening van de moeder.
Voordelen van consolideren
Dankzij consolidatie is het snel inzichtelijk wat het totale eigen vermogen is van het moederbedrijf/maatschap/holding, maar ook van de dochterbedrijven. De geconsolideerde jaarrekening moet opgemaakt worden door een accountant, maar het lezen en begrijpen moet iedere ondernemer kunnen.
- semantiseren: uitleggen van de woordbetekenis;- consolideren: oefenen van woord en betekenis.
Bij proportionele consolidatie worden de activa, verplichtingen, opbrengsten en kosten van het betreffende concernonderdeel voor een evenredig deel (gelijk aan het deelnemingspercentage) opgenomen in de geconsolideerde jaarrekening.
Als een entiteit voor meer dan 50% zeggenschap heeft in een deelneming, dan mag deze deelneming integraal (voor 100%) geconsolideerd worden. Dit houdt in dat alle activa en passiva, opbrengsten en kosten volledig in de consolidatie opgenomen worden.
Consolidatie is een techniek in het boekhouden om de resultaten van moeder- en dochterbedrijven samen te voegen. Op die manier hebben ondernemers een overzicht van de financiën van alle verschillende ondernemingen samen.
Voorbeeld: Johan Hendrik Peterus Smit heeft dan als initialen J.H.P. Het kan echter ook om meer letters gaan dan alleen de voorletter(s). Je kunt met initialen zowel alleen de voorletter(s) als de letters van de voor- en achternaam aangeven.