Besteed aandacht aan leesmotivatie Leesmotivatie heeft invloed op de leesvaardigheid. Hoe groter het leesplezier, hoe meer leerlingen lezen en hoe beter de leesvaardigheid. Voorlezen en een inspirerende leesomgeving helpen daarbij.
Het meest belangrijke om te oefenen voor een leestoets is om veel teksten te lezen. Zorg er daarom ook zeker voor dat je veel oefentoetsen maakt! Voor een gewone toets kun je uit jouw boek leren, maar voor een leestoets heb je bepaalde vaardigheden nodig, waarvoor je veel zult moeten oefenen.
Voor leestoetsen kun je je niet zo goed voorbereiden. Het enige wat je thuis kan doen is oefenen, oefenen, oefenen. Verder kan je tijdens de toets wel wat dingen doen die je kunnen helpen.
3.1 Wat is leesvaardigheid? De definitie die gebruikt wordt voor leesvaardigheid in het PISA-onderzoek van 2009, pag 31: Het begrijpen, gebruiken, reflecteren en betrokken zijn met geschreven teksten om je doelen te bereiken, je kennis en potentieel te verruimen, en deel te nemen aan de maatschappij.
Leesvaardigheid formatief of summatief toetsen
Summatieve toetsen laten zien of een leerling een bepaald niveau leesvaardigheid beheerst. Formatieve toetsen zijn een onderdeel van het leerproces; het doel is om het verdere leerproces van de leerling vorm te geven of bij te stellen.
Hogere concentratie, rijkere taal
Naast een goede leesvaardigheid helpt lezen ook om ons concentratievermogen te trainen. Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist.
Technisch leren lezen stelt de lezer in staat om schriftelijke informatie om te zetten in spreektaal. Het is een aan te leren, culturele vaardigheid die, naast woord- en wereldkennis, een noodzakelijke voorwaarde is voor begrijpend lezen.
Er zijn acht CLIB-niveaus: CLIB-start, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en CLIB-Plus. De cijfers geven aan in welke groep dat niveau gemiddeld gehaald wordt. Dus een CLIB-niveau 4 wordt gemiddeld aan het eind van groep 4 gehaald. Er zijn leerlingen die lezen heel moeilijk vinden, maar wel een goed begrip hebben.
Van zeven tot negen jaar oefenen kinderen de basisvaardigheden van het lezen. Ze leren wat sneller te lezen en gaan steeds meer begrijpen van wat ze lezen. Lees samen met je kind een boek, waarbij je om de beurt een stukje leest. Het is belangrijk dat je kind het leuk vindt, het hoeft niet lang te duren.
Houd het lezen vooral leuk. Bied elke dag een leeskwartiertje aan en maak het gezellig! Je kunt erop vertrouwen dat school je kind voldoende ondersteunt in het leren lezen. Maar door dagelijks spelenderwijs samen te lezen draag je als ouder ook een belangrijk steentje bij.
En het beste is minimaal 1 week voor aanvang van de toetsweek te starten met leren, maar 2 weken van tevoren is ideaal. Voordat je überhaupt kunt starten met je planning moet je weten wat er geleerd moet worden (welke stof wordt er getoetst) en op welke dag krijg je welke toets.
Lezen stelt je in staat kennis en inzichten op te doen over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg, en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren.
Voor N1- en N2-lezers is Harry Potter en de steen der wijzen allereerst een spannend verhaal over vriendschap en moed.
Het hoogste AVI-niveau is Plus. Dat is het niveau van kinderen die snel en zonder fouten een lastige tekst kunnen lezen. Tussen AVI-Start en AVI-Plus liggen 10 AVI-niveaus: M3, E3, M4, E4, M5, E5, M6, E6, M7 en E7. 'M' betekent 'midden' en 'E' betekent 'eind'.
Wat betekenen die letters? De A-boeken (te herkennen aan de letter A op het etiket) zijn geschikt voor kinderen van 6 tot 9 jaar, B-boeken zijn geschikt voor kinderen van 9 tot 12 jaar en C-boeken zijn geschikt voor kinderen vanaf 12 jaar.
Om ze gemakkelijk te kunnen onthouden, worden de belangrijkste leesstrategieën vaak aangeduid als de '4 V's van begrijpend lezen': voorkennis gebruiken, voorspellen, visualiseren en vragen bedenken. Hij doet dit vóór, tijdens en na het lezen. Daardoor voert hij een 'gesprek' met de tekst en denkt hij na over de tekst.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Kinderen leren eerst woorden van een lettergreep, daarna van meerdere lettergrepen. Kinderen leren beter technisch lezen door veel te lezen, oefening baart kunst. Bij technisch lezen hoort ook het goed voorlezen van een tekst, met de juist leestekens, het goede tempo en op toon.
Dyslexie en dyscalculie zijn allebei stoornissen in je ontwikkeling. Dyslexie zorgt voor moeite met lezen en schrijven.
Functionele leesvaardigheid wordt hier afgebakend als de vaardigheid om teksten die bij het (vak) onderwijs worden aangeboden begrijpend en studerend te lezen. Als in dit rapport gesproken wordt over functionele leesvaardigheid, wordt daarmee dus de schoolse, functionele leesvaardigheid bedoeld.