Fast Fashion is letterlijk vertaald: “Snelle mode”. Dat betekent dat de kleding snel geproduceerd moet worden zodat de kleding snel in de winkels kan liggen en snel weer bij de klanten terecht kan komen.
Fast fashion is een term die wordt gebruikt om de productie en consumptie van goedkope kleding te beschrijven die snel wordt geproduceerd en verkocht in reactie op de laatste modetrends. Het kenmerkt zich door lage kosten, snelle productiecycli en een constante stroom van nieuwe ontwerpen en stijlen.
3. Wat zijn bekende fast fashion merken? De meeste grote kledingmerken vallen onder fast fashion. Hierbij moet je denken aan merken en ketens zoals H&M, Zara, Primark, C&A, Bershka, Mango en meer.
Toegankelijke ketens: H&M, Zara, Uniqlo, Primark, Bershka, GAP, Topshop, New Balance, Vero Moda, New Yorker, Forever 21, Pull & Bear, Decathlon, New Look, Urban Outfitters, Mango, Missguided, Asos, Adidas, Nike, …
Manier van produceren
De naam zegt het eigenlijk al; fast fashion is fast. Het doel is om zoveel mogelijk te produceren in een zo kort mogelijke tijd, met zo min mogelijk kosten Deze manier van produceren zorgt ervoor dat een kledingbedrijf snel in kan spelen op de nieuwste trends en veel collecties kan uitbrengen.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Daarnaast zijn H&M, Bershka, C&A, Zara, Mango, Asos, Boohoo, Pull & Bear, Forever 21 ook fast fashion ketens. Maar dure merken als Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Louis Vuitton en Michael Kors horen hier net zo goed bij.
Fast fashion wordt in grote hoeveelheden gemaakt, is zeer trendgevoelig en erg goedkoop. Goede kwaliteit is minder van belang. Het staat dan ook voor de huidige maatschappij waarin massaconsumptie de norm is. Slow fashion gaat juist om kwaliteit, tijdloze ontwerpen, een eerlijke productie en duurzaamheid.
Fast fashion-bedrijven zoals Zara brengen niet alleen snel nieuwe ontwerpen op de markt, maar ze brengen ook veel vaker nieuwe collecties uit dan traditionele modebedrijven.
De term fast fashion wordt gebruikt voor goedkope, trendy kleding dat in een razendsnel tempo wordt geproduceerd om aan de stijl die nú in is te voldoen. De items worden vaak zo goedkoop mogelijk aangeboden, zodat er zoveel mogelijk van wordt verkocht.
In april 2022 opende Zara nog haar grootste winkel ter wereld in Madrid. Het pand telt 7.700 vierkante meter vloeroppervlakte, waarvan 3.815 vierkante meter is toegewezen aan winkelruimte.
Door zijn platform te openen voor andere merken hoopt H&M de concurrentie aan te gaan met andere marktplaatsen die steeds populairder worden bij consumenten, zoals Zalando, Asos of het onvermijdelijke Amazon.
Naast het merk H&M omvat de groep ook de labels COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home, Arket en Afound.
Naast de inzet op het beperken van plastic, heeft Zeeman de ambitie om het hele assortiment textiel te verduurzamen. Om die reden gebruikt het merk steeds meer duurzaam katoen in producten. Inmiddels bestaat tien procent van hun collectie uit duurzaam katoen.
1. Oscar de la Renta. Oscasar de la Renta. Zeker niet de bekendste, maar wel een van de allerduurste merken ter wereld!
Als één van de marktleiders die de afgelopen jaren een voorsprong heeft genomen op het gebied van het gebruik van duurzamere materialen, heeft C&A nu nieuwe belangrijke doelen gesteld voor haar activiteiten in Europa: Uiterlijk 2028, 100% van de kernmaterialen duurzamer inkopen.
Onderdaan de ranglijst staan onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Consumenten denken dat dure kleding eerlijk is, zo blijkt uit onderzoek, maar Rank a Brand prikt daar doorheen. “De premium merken vragen flinke bedragen voor hun kleding.
Er worden veel chemicaliën en water gebruikt en steeds meer kleding is van slechte kwaliteit en wordt kort gebruikt: de zogenaamde Fast Fashion. Dat heeft een grote impact op mens en milieu. De schadelijke effecten zijn vaak niet bij consumenten bekend, of worden niet meegenomen in de kledingkeuze.
En 30 procent van de respondenten koopt minstens één keer per week fast fashion, terwijl 65 procent meerdere artikelen koopt. Een interessante bevinding is dat de respondenten zich zorgen maken over duurzaamheid, maar tegelijkertijd ook graag trends binnen handbereik hebben.