Hot werd cool en orange werd blue. Pieters studentenkamer in Kralingen is vanaf dat moment het kantoor, magazijn én de winkel van Coolblue.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
Afgelopen jaar investeerde Coolblue fors in uitbreiding van zijn bezorgdienst. Met 150 eigen bussen en 600 bezorgers in dienst worden vanuit acht depots in Nederland en België wasmachines en koelkasten thuisbezorgd bij klanten. Gratis, ook op vier hoog. En binnenkort ook tv's.
Rond 2000 bestaat er een groot internetwarenhuis, genaamd HotOrange. Ze besteden alles uit aan anderen, zijn volledig extern gefinancierd en hebben geen eigen klantenservice. Daar wilden de oprichters tegenin. Hot werd cool en orange werd blue.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
,,Ze groeien wel, maar het is tot nu toe pittig om het bol.com, Coolblue, maar ook Zalando lastig te maken." Coolblue en Zalando richten zich volgens hem met succes op niches zoals elektronica en mode. Bol.com en Amazon zijn met hun brede aanbod elkaars directe concurrent.
Bij Coolblue kan je met een gerust hart shoppen. Ze hebben scherpe prijzen en leveren erg snel. En met regelmaat hebben ze ook mooie aanbiedingen. Klik op onderstaande button om direct naar de website van Coolblue te gaan.
Pieter Zwart, de nummer één van onze verse Quote Top 100 Jonge Miljonairs-lijst, heeft een chic appartement op de 28e verdieping van de Montevideo in Rotterdam gekocht. Met zijn vermogen is hij bescheiden behuisd, want het prijskaartje bedroeg een kleine €1,2 miljoen.
Ben je klant van Coolblue Energie en verbruik je stroom? Dan verbruik jij 100% groen opgewekte stroom uit Nederland. De groene energie wordt opgewekt via zonnepanelen en windmolens. Door onze groencertificaten weten we zeker dat jouw stroom groen is.
Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegenover zich.
Coolblue heeft een bijzondere slogan: 'gewoon verwonderen'. Dat lijkt een tegenstelling, maar het geeft aan dat verwondering er voor altijd bij hoort. Oftewel: het is hun doel om ervoor te zorgen dat het allerbeste de standaard is.
Coolblue. Ooit begonnen als studentenbedrijf. Nu het meest klantgerichte bedrijf in Nederland en België met eigen winkels, eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie en eigen reparatie. Sinds onze oprichting in 1999 hebben we maar één doel: klanten blij maken.
Coolblue heeft inmiddels zestien winkels, elf in Nederland en vijf in België.
Bij Coolblue werken we aan één doel: klanten blij maken. Dit doen we inmiddels met meer dan 3000 Coolblue'ers. Dat doen we op verschillende locaties, maar we hebben één groot magazijn.
Coolblue is bij het grote publiek bekend geworden met haar nadrukkelijke focus op klantenservice. De website, verzendmailtjes en verpakkingen zitten vol met kleine grapjes en het bedrijf staat erom bekend veel voor de (potentiële) klant te willen doen, ook nadat een aankoop is voltooid.
Over de beursgang van Coolblue
Op 1 oktober 2021 kondigde Coolblue haar IPO (Inital Public Offering, of 'beursgang') aan, waarbij de aandelen genoteerd zullen worden aan Euronext Amsterdam.
Coolblue wilde deze maand een beursgang maken in Amsterdam. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te financieren. Ook bestaande aandeelhouders zouden stukken verkopen. Met de verwachte opbrengst van 150 miljoen wil het bedrijf verdere groei financieren, maakte Coolblue eerder bekend.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.