Ga voor een overzicht van lpg-tanklocaties in Oostenrijk naar mylpg.eu. Let op: Je hebt in Oostenrijk meestal een lpg-vulnippel Italië (dish) nodig als verloopstuk voor een lpg-installatie met een Nederlandse bajonetaansluiting, maar soms ook een lpg-vulnippel Europa (ACME) bij tankstations dichter bij Duitsland.
In Oostenrijk kan je in ieder geval terecht voor Benzine (Euro 95, Superplus 98, benzine met octaangetal 91), Diesel, LPG, Aardgas, Bio-ethanol en elektrische oplaadpunten voor de auto.
Geen probleem om kriskras door Europa te reizen
Autogas (LPG) is in de meeste Europese landen op ruim 35.000 plaatsen verkrijgbaar, zeker langs de autosnelwegen. Zo is Italië van oudsher een echt autogas-land en beschikt Duitsland inmiddels over ruim 7.000 LPG verkooppunten.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Wat is het verschil tussen diesel B7 en B10? Diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidig gangbare diesel. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het maximale percentage FAME bedraagt 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel (EN 590).
In een lage mengverhouding van 7% kan het met gewone diesel gebruikt worden. In Nederland tank je aan de pomp bij gewone diesel ook 7% biodiesel. Op het handvat staat daarom B7. B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.
Een liter benzine kost daar maar 1,25 euro. Ter vergelijking, in buurlanden Duitsland (1,50 euro), Zwitserland (1,37 euro) en Italië (1,68 euro) is de benzine een stuk duurder. Gauw de tank volgooien in Oostenrijk dus.
Euro 95 (Super/Bleifrei) is in Oostenrijk goed verkrijgbaar. Superplus 98 (Super Plus) is ook goed verkrijgbaar. Voor zover bekend is E10, benzine met maximaal 10% bio-ethanol, nog niet verkrijgbaar bij tankstations in Oostenrijk.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
Ook belangrijk. Vergeet trouwens niet dat LPG in bijvoorbeeld Zuid-Europa ook wel GPL heet. GPL staat voor “Gaz de Pétrole Liquéfié” en dat betekent hetzelfde als “Liquified Petroleum Gas” (LPG).
Benzineprijs in Oostenrijk
Benzine kost op dit moment tussen de € 1,65 en € 1,80 per liter, langs de autobaan is het vaak tot 50 cent! Per liter duurder. Het loont dus om een tankstation te zoeken weg van de autobaan.
Tanken in Oostenrijk is een stuk goedkoper dan bij ons in Nederland. Diesel en benzine tank je bijna overal in Oostenrijk voor minder dan 1 euro. Toch zijn er wel grote verschillen. In het goedkoopste tankstation kost diesel maar 0,893 cent per liter en Super (benzine) 0,949 cent per liter.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
Lpg (LPG/GLP) is redelijk goed verkrijgbaar. Er zijn ongeveer 340 lpg-tankstations in België (bron: mylpg.eu). Kijk op mylpg.eu voor een lijst en kaart met lpg-tankstations. Je hebt in België een lpg-vulnippel Europa (ACME) nodig als verloopstuk voor een lpg-installatie met een Nederlandse bajonetaansluiting.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.